Erdee Media Groep lanceert magazine De Week
APELDOORN. De Erdee Media Groep, uitgever van het Reformatorisch Dagblad, lanceert zaterdag het magazine De Week. Met de nieuwe uitgave wil EMG een jonger publiek aanspreken, voor wie een krantenabonnement een stap te ver is.
De Week verschijnt voortaan elke zaterdag en bevat een selectie van de beste achtergrond- en opinieartikelen die in diezelfde week verschenen zijn in het Reformatorisch Dagblad. Daarmee richt de uitgever zich bewust op de groep twintig- tot veertigjarigen, voor wie een krantenabonnement geen vanzelfsprekendheid meer is.
Deze groep consumeert hun nieuws grotendeels digitaal via allerlei kanalen, zegt EMG-directeur ir. B. Visser. „Ze zijn de hele dag online, gebruiken hun smartphone intensief en begeven zich op sociale media. Ze zijn dus goed op de hoogte van het snelle nieuws. Maar dat vinden ze niet genoeg. We hebben uitgebreid met de doelgroep gesproken en ze vertellen ons dat ze behoefte hebben aan duiding en achtergronden vanuit christelijk perspectief. Dat is schaars, online. Met De Week kunnen we hun dat bieden.”
Elke week selecteren redacteuren die zelf tot de doelgroep behoren, de beste stukken uit het Reformatorisch Dagblad. „Belangrijk criterium daarbij is welke artikelen deze groep helpen om als christen in de samenleving te staan.”
EMG deed intensief onderzoek naar de nieuwsbehoeften van deze groep lezers. Daaruit blijkt dat ze juist in het weekeinde willen reflecteren op de actualiteit. „Een papieren product past daar uiteindelijk het beste bij. De mensen die we spraken kozen daar vrijwel unaniem voor”, aldus Visser.
In november vorig jaar verspreidde EMG De Week onder 900 proefpersonen. Daarna volgden gesprekken met een groot aantal lezers. Visser: „Het was enorm leuk om uit eerste hand te horen wat ze er nu echt van vonden. Met hun opmerkingen is De Week geworden wat het nu is. Je zou kunnen zeggen dat we het magazine sámen met de lezers hebben gemaakt.”