Body Shop verder zonder oprichters
De oprichters van Body Shop, een Britse keten van winkels voor ’natuurlijke’ cosmetica, doen een stap terug. Anita en Gordon Roddick droegen in 1998 de dagelijkse leiding aan derden over, waarna ze beiden bestuursvoorzitter werden.
De Roddicks blijven dat, maar staan hun uitvoerende taken af. De winkelketen gaat een „nieuwe, onafhankelijke koers varen”, is dinsdag bekendgemaakt. Body Shop liet weten dat overleg met partijen die interesse hadden in overname, voor de tweede maal binnen negen maanden zijn afgebroken.
Vorig jaar liepen besprekingen met het Mexicaanse Grupo Omnilife stuk. Kandidaten die zich daarna meldden, bleken niet genoeg te willen betalen voor de cosmeticaonderneming. Het aandeel Body Shop ging dinsdag door het nieuws met 14 procent onderuit om op het laagste peil in drie maanden terecht te komen.
De taken van de Roddicks worden overgenomen door Adrian Bellamy, die vorig jaar zijn deel in de joint venture Bellamy Retail overdeed aan de Body Shop. Patrick Gournay draagt de leiding van de onderneming over aan Peter Saunders, die nu nog de baas is van de Amerikaanse activiteiten van het bedrijf.
Anita Roddick richtte de onderneming in 1976 op om haar kinderen financieel te kunnen onderhouden terwijl haar man Gordon twee jaar ging paardrijden in de Verenigde Staten. Haar formule van natuurlijke producten had groot succes. Er kwamen in vijftig landen bijna 1600 vestigingen van de grond. Een notering aan de beurs van Londen kwam in 1984.
De concurrentie werd echter wakker geschud door het succes van de pepermuntvoetlotion en zeealgenshampoo. Body Shop heeft het al een aantal jaren moeilijk. De omzet rond de feestdagen van eind vorig jaar leverde weinig op. Het aandeel doet nu rond de 82 pence. In 1998 werd een dieptepunt van 67 pence bereikt, een stuk minder dan de 370 pence tijdens de hoogtijdagen.
De milieubewuste Anita Roddick ondertekende dinsdag een tweejarig contract als adviseur bij de Body Shop. Ze verklaarde gisteren opgetogen te zijn over de jongste ontwikkelingen van haar geesteskind. Het bedrijf, dat inmiddels bijna 2000 filialen heeft, verwierf bekendheid vanwege de idealistische, milieuvriendelijke instelling, waarbij het testen van middelen op proefdieren taboe is. Bovendien investeert de onderneming veel geld in ontwikkelingsprojecten.