Alfa Romeo GT: schoonheid met geweldig onderstel

De Alfa Romeo GT is een schoonheid. Vanuit alle hoeken beschouwd maakt de Italiaanse coupé een oogstrelende indruk. De GT is niet alleen fantastisch om te zien, maar accelereert ook geweldig.

Arno Witvliet
26 March 2004 17:55Gewijzigd op 14 November 2020 01:05

De Alfa Romeo GT die recent zijn opwachting maakte, treedt in de voetsporen van illustere voorgangers. Alfa Romeo heeft een reputatie hoog te houden als producent van elegant gelijnde en lichtvoetig rijdende coupés die een redelijke mate van gebruiksgemak combineren met een avontuurlijk weggedrag en aansprekende prestaties. Goed beschouwd zijn er vandaag de dag niet zo veel auto’s die aan deze definitie beantwoorden en de meeste daarvan vergen een investering die slechts door weinigen gedaan kan worden. Alfa Romeo stoft met de GT niet alleen een deel van zijn eigen verleden af, maar poldert tegelijkertijd een interessant segment in. Dat de GT een vliegende start heeft gemaakt, is wel duidelijk. Een paar honderd Nederlanders hebben hun handtekening inmiddels onder een koopcontract gezet.

Alfa Romeo zegt zich bewust te zijn van de traditionele ongemakken van een coupé en stelt die bij de ontwikkeling van de GT zo veel mogelijk te hebben weggemasseerd. Het vermijden van een gebrek aan ruimte stond daarbij hoog op de prioriteitenlijst. Zo beschikt de GT over een serieuze bagageruimte van 320 liter, die met het neerklappen van de achterbank tot 905 liter kan worden vergroot.

Zelfverzekerd
Bovendien meldt Alfa Romeo in zijn brochure dat de GT over vijf echte zitplaatsen beschikt. Dat klinkt overigens royaler dan het is. De achterbank is geschikt voor kinderen. Kleine volwassenen kunnen het erop uithouden, op voorwaarde dat de bestemming snel is bereikt. Voorin zijn de zaken een stuk beter voor elkaar. Alfa heeft een paar plezierig zittende stoelen gemonteerd. Ze bieden veel zijdelingse steun en zijn lekker stevig. Enkel breedgebouwde mensen zullen de profilering aan de bovenkant van de leuningen wellicht als te nauw ervaren.

De stilering van het dashboard kennen we van andere Alfa’s, maar ze blijft onverminderd mooi. Optioneel kan het dashboard, net als de rest van het interieur, geheel met leer worden bekleed. Een absolute aanrader.

Rijden doet de Alfa Romeo GT ronduit fantastisch. Zelfverzekerd. Communicatief, maar niet te hard. De auto wordt aangedreven via de voorwielen, zonder een spoortje van onderstuur. De auto snijdt als een mes de bochten aan. Extreem scherp en zonder nervositeit. De besturing is snaarstrak en goed bekrachtigd. Dankzij een antislipregeling en een elektronisch stabiliteitssysteem kunnen ook minder ervaren bestuurder zonder grote risico’s proeven van de mogelijkheden die het onderstel biedt.

De beproefde GT 2.0 JTS Progression is met een aanschafprijs van 33.625 euro de instapper van de reeks. Onder de motorkap huist de 122 kW/165 pk leverende 2,0 liter direct ingespoten zestienklepper, die de auto binnen 8,7 seconden van 0 naar 100 km/h laat sprinten en hem een topsnelheid van 216 km/u bezorgt. Een prima motor die prima prestaties levert, maar de onderstelkwaliteiten van de GT doen je onwillekeurig toch verlangen naar het vuurwerk dat de 176 kW/240 pk sterke GT 3.2 V6 in petto heeft. Die is met een aanschafprijs van 44.975 euro helaas veel duurder, maar ook wat luxer uitgevoerd.

Lederen bekleding
Voor veelrijders is er goed nieuws, in de vorm van de GT 1.9 JTD 16V. De Alfa Romeo GT Progression is standaard prima uitgerust met zaken als lichtmetalen velgen, klimaatregeling, cruise control en radio/cd-speler. Wie 1500 euro extra uitgeeft, krijgt de GT Distinctive, inclusief lederen bekleding, Bose hifi-installatie en een multifunctioneel stuurwiel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer