Economie

Consument: Bedrijven laten mvo links liggen

Consumenten geloven dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) niet serieus nemen.

ANP
26 March 2004 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 01:04

De helft van de Nederlanders heeft er absoluut geen vertrouwen in dat ondernemingen zich bekommeren om het milieu of om maatschappelijke problemen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Canadese GlobeScan/Environics donderdag heeft gepubliceerd.

Bedrijven brengen hun maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) de laatste jaren steeds vaker onder de aandacht. Veel beursgenoteerde ondernemingen presenteren behalve een financieel jaarverslag ook een rapport waarin ze uitleggen hoe ze in het voorgaande jaar met de milieuproblematiek en maatschappelijke vraagstukken zijn omgesprongen.

Consumenten hebben evenwel het gevoel dat ze geen greep krijgen op het maatschappelijk gedrag van bedrijven. Slechts eenderde van de ondervraagden denkt daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen op het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wel straffen consumenten bedrijven voor slecht gedrag. Ruim eenderde zegt bedrijven die zich onverantwoord gedragen het afgelopen jaar te hebben aangepakt, bijvoorbeeld door producten te boycotten.

Het belonen via aankoopgedrag lijkt minder gangbaar. Ruim eenvijfde van de ondervraagden heeft ’goede’ ondernemingen het afgelopen jaar diverse malen op die manier gesteund. Bijna de helft heeft dat „af en toe” gedaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer