Jumbo heeft grootse plannen met La Place
VEGHEL (ANP). Supermarktconcern Jumbo heeft ambitieuze plannen met restaurantketen La Place. Jumbo wil het aantal La Place-vestigingen in Nederland komende tijd flink gaan uitbreiden, vergelijkbaar met de opmars die Jumbo afgelopen jaren zelf doormaakte.
Dat liet Jumbo-topman Frits van Eerd dinsdag weten.
Jumbo neemt per 15 februari niet alleen alle losse La Place-vestigingen over, maar het bedrijf wil ook verder met de restaurants en verkooppunten in de warenhuizen van V&D. Of dat lukt hangt er echter van af of V&D zelf een doorstart kan maken.
Veel precieze getallen kan Van Eerd nog niet noemen. Hij garandeert dat in ieder geval 90 procent van de huidige 1600 arbeidsplaatsen van de alleenstaande vestigingen en het hoofdkantoor van La Place kunnen worden behouden. Er zijn ongeveer zestig losse La Place-restaurants. Jumbo denkt hooguit vijf tot tien vestigingen na de overname niet voort te zetten.
De supermarktbaas is ervan overtuigd dat La Place en Jumbo elkaar kunnen versterken, omdat beide ketens volgens hem „dezelfde passie voor lekker, vers en gezond eten” hebben. Van Eerd denkt dat restaurant en supermarkt daarom goed met elkaar kunnen samenwerken, waardoor synergievoordelen ontstaan.
„De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen”, stelde hij. Het is de bedoeling dat in de Jumbo-winkels straks ook producten van het merk La Place in de schappen liggen. En de La Place-restaurants komen met een beperkt versaanbod om mee te nemen naar huis.
Jumbo ziet ook mogelijkheden op het gebied van onlineverkopen. „Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen”, aldus Van Eerd.
Door de deal die Jumbo dinsdag met de curatoren van V&D heeft gesloten, krijgt de supermarkt tevens de merknaam La Place en de inventaris van de overgenomen restaurantvestigingen in handen.