Economie

Unilever ziet omzet stijgen in 2015

ROTTERDAM (ANP/BLOOMBERG). De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten Unilever heeft in 2015 een hogere omzet behaald, ondanks de afzwakkende marktomstandigheden in veel opkomende landen. Het concern kreeg daarbij wind in de rug van gunstige wisselkoerseffecten, zo bleek dinsdag.

19 January 2016 08:30Gewijzigd op 16 November 2020 00:45

De totale omzet klom vorig jaar met 10 procent tot 53,3 miljard euro. Op onderliggende basis, dus exclusief de effecten van overnames en wisselkoersen, was sprake van een omzetgroei met 4,1 procent. Het verkoopvolume klom met 2,1 procent en de prijzen gingen met 1,9 procent omhoog.

De nettowinst bedroeg 5,3 miljard euro, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Topman Paul Polman zei in een toelichting dat Unilever ondanks de uitdagende omstandigheden sterker is gegroeid dan de markt. Het concern bereidt zich wel voor op nog lastigere marktomstandigheden in 2016.

Bij de divisie persoonlijke verzorging (met merken als Dove en Zendium) ging de onderliggende omzet vorig jaar met 4,1 procent omhoog. Bij voedsel (onder meer Knorr) was dat 1,5 procent en bij huishoudelijke verzorging (Omo) 5,9 procent. Bij het onderdeel Refreshment (Magnum, Ben & Jerry’s en Lipton) nam de onderliggende verkoop met 5,4 procent toe.

In het vierde kwartaal van 2015 was sprake van een onderliggende omzetstijging met 4,9 procent, wat beter is dan analisten in doorsnee hadden verwacht en ook beter is dan Unilever zelf had voorspeld. De omzet van Unilever ging in 2014, mede door negatieve wisselkoerseffecten, nog met bijna 3 procent omlaag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer