„Radiostations gaan meer specialiseren”
AMSTERDAM (ANP). Radiostations als Sky Radio en Radio 538 kunnen zich meer gaan specialiseren dankzij de deal die eigenaars Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa hebben gesloten. Dat zei TMG-topman Geert-Jan van der Snoek vrijdag in een toelichting op de plannen van de mediabedrijven.
TMG en Talpa voegen hun radiozenders Sky, Veronica, 538 en Slam! samen in een nieuw bedrijf, dat voor circa driekwart in handen komt van Talpa. Die fusie vormt een onderdeel van een grotere samenwerkingsovereenkomst tussen het moederbedrijf van De Telegraaf en het mediabedrijf van John de Mol. Daarbij neemt TMG ook een klein belang in de tv-zenders van SBS, die deels eigendom zijn van Talpa. Verder gaan beide ondernemingen samenwerken bij de ontwikkeling van televisie via internet.
„De luisteraar is de grote winnaar van deze deal”, stelde Van der Snoek. „Doordat we samengaan hoeven de zenders niet meer één amorfe massa te bieden, ze kunnen juist iedere luisteraar specifiek bedienen. We kunnen de overlap tussen de zenders weghalen en voor elke luisteraar de goede omgeving creëren. Ook kunnen we samen digitale radio verder ontwikkelen.”
Concrete voorbeelden over de specialisering gaf Van der Snoek niet. De plannen worden de komende maanden uitgewerkt en moeten in het tweede kwartaal een duidelijke vorm krijgen.
De deal met Talpa past in de strategie van De Telegraaf om nieuws 24 uur per dag via verschillende kanalen (krant, tv, internet, radio) aan te bieden. In dat kader wordt in ieder geval gewerkt aan de lancering van twee themakanalen op internet, later dit jaar, op het gebied van nieuws en sport.
„We hebben de inhoud, maar niet alle kanalen”, zei Van der Snoek. „Vroeger zou je zeggen: dan koop je die. Maar we zien nu meer in samenwerkingen. Talpa is een gerenommeerde speler met veel kennis, ervaring en creativiteit. Daar krijgen we nu toegang toe.”