Debat in Barneveld: Beeldende kunst is Bijbelse opdracht
BARNEVELD. Hebben orthodox-gereformeerden een blinde vlek als het gaat om beeldende kunst? Drie christelijke kunstenaars beleggen zaterdag in Barneveld een debat over deze vraag.
„Barneveld is acultureel.” „Orthodoxe christenen hebben geen belangstelling voor kunst.” Kunstenaars in de gemeente Barneveld klaagden over de geringe belangstelling voor hun werk tijdens de jaarlijkse kunstroute in september. Collega Evert Schimmel trok zich de kritiek aan. „Reformatorische christenen zijn vanouds huiverig voor beeldende kunst. Een veelgehoord argument is het verbod op gesneden beelden in de Tien Geboden. Ook de Beeldenstorm in de zestiende eeuw speelt een rol. Die leidde tot een overreactie. Alle beelden werden verdacht.”
Onterecht, meent Schimmel, beeldend kunstenaar en ouderling in de hervormde gemeente te Voorthuizen. „God geeft Zelf de opdracht in de Bijbel om schoonheid te creëren. Denk aan Eliëzer, de knecht van Abraham, die sieraden meenam voor Rebekka. Ook in Hooglied wordt er op een positieve manier over schoonheid gesproken. En Jezus droeg geen overall, maar een mooi linnen gewaad.”
Bezinning
Om samen met andere christenen over schoonheid en kunst na te denken, organiseert Schimmel zaterdagmiddag samen met beeldend kunstenaars Bert Bosch, lid van de gereformeerde gemeente in Barneveld, en Davitha van de Kuilen, lid van de hervormde gemeente in Kootwijkerbroek, een debat in het Schaffelaartheater in Barneveld.
Onderwerp is ”Beeldende kunst: gevaar of opdracht?” „Vroeger konden reformatorische christenen kunst mijden, maar nu niet meer. Via games, films en op internet komen de beelden op ons af. Dat vraagt om bezinning: Is de beeldende kunst alleen het terrein van de duivel of ook van God? Ik geloof dat laatste. De aarde en haar volheid zijn van de Heere. Bovendien maakt de Bijbel zelf volop gebruik van beelden.”
Kunst is niet bij voorbaat goed of slecht, het gaat erom hoe je ermee omgaat, vindt Schimmel. „De eerste grote culturele objecten in de Bijbel zijn de ark en de toren van Babel. Het ene is gericht op behoud, het andere komt voort uit menselijke hoogmoed. De koperen slang leidde aanvankelijk tot redding voor de Israëlieten, later maakten ze er een afgod van. Belangrijk vind ik dat je je laat leiden door de Heilige Geest.”
Iedereen is welkom. Het drietal heeft met name kerkenraadsleden uit orthodox-gereformeerde kerken uitgenodigd. „De laatste tijd zijn er in Barneveld veel kerken gebouwd. Ambtsdragers spelen een belangrijke rol bij de keuze voor een ontwerp. Veel kerken zijn vooral functioneel ingericht. Minder oog is er voor het feit dat de architectuur van een gebouw invloed heeft op iemands geloofsbeleving. In de Sint-Jan in Gouda bijvoorbeeld raak ik enorm onder de indruk van de grootsheid van God.”
Schatten
Schimmel hoopt dat er een bezinning op het thema op gang komt. „Dertig jaar geleden was er in de gereformeerde gezindte nauwelijks aandacht voor missionair werk. De ouderen zeggen nu: „Wij hebben die opdracht niet gezien.” Ik zie het als mijn missie om mensen de ogen te openen voor het belang van beeldende kunst. Om met elkaar oude en nieuwe schatten te ontdekken.”
Opgeven voor het debat kan via teschimmel@filternet.nl