Bond tegen vloeken begint digitaal meldpunt
VEENENDAAL (ANP). Wie zich stoort aan vloeken of ander ruw taalgebruik in de media of op straat kan sinds maandag terecht bij een digitaal meldpunt. Het is een initiatief van de Bond tegen vloeken. Eerder konden mensen hun klacht of melding daar alleen schriftelijk of telefonisch kwijt.
Meldpuntvloeken.nl geeft volgens directeur Wilfried Verboom de mogelijkheid om bedrijven of organisaties gerichter te informeren over ‘mooi en lelijk taalgebruik’ waar ze mee naar buiten treden. Als voorbeeld noemt hij een reclameposter met een vloek erop die bij een school hing. „Na klachten van ouders hebben we contact opgenomen met het bedrijf en is het poster weggehaald. Mensen worden steeds assertiever en melden dit soort dingen eerder als ze zich eraan storen.”
Jaarlijks krijgt de bond ruim honderd meldingen van Nederlanders die bepaald taalgebruik op radio, tv of „in de publieke ruimte” als kwetsend of onfatsoenlijk ervaren. De organisatie is in 1917 opgericht vanuit de overtuiging dat Gods naam heilig is.
De bond werd bekend door affiches met teksten als Vloeken is aangeleerd, word geen naprater (mét papegaai), Met vloeken breekt er iets en Grof is niet grappig. De bond heeft negen betaalde krachten en ongeveer honderd vrijwilligers. Vorig jaar gaven medewerkers honderden gastlessen op basis- en middelbare scholen en op het mbo en hbo. „Zowel op christelijke als moslimscholen”, aldus Verboom. „We kunnen de vraag eigenlijk niet meer aan. Tijdens zo’n gastles laten we leerlingen ervaren dat taal iets doet met jezelf en met anderen en vloeken dus zeker ook.”