„WhatsApp neemt rol Facebook over”
Facebook is het grootste en meest gebruikte social media netwerk. Toch krijgt Facebook steeds meer concurrentie van WhatsApp. Nederlanders delen persoonlijke gebeurtenissen steeds vaker met een kleinere, specifieke groep via WhatsApp. Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video’s en foto’s.
Dit bleek donderdag uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 7600 Nederlanders.
Facebook is verreweg het populairste social media netwerk. Driekwart (76 %) van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68 %) en LinkedIn (45 %) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen (68 %) en oude bekenden (47 %) is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van social media. Foto’s delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden (44 %).
Foto’s via WhatsApp
Foto’s delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto’s op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto’s per maand). Vooral 18- tot 35-jarigen delen intensiever foto’s via WhatsApp (17 foto’s) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand ten opzichte van 2,2 linkjes via WhatsApp.
Kiezen
Als Nederlanders moeten kiezen tussen WhatsApp en Facebook kiest zelfs 72 % voor WhatsApp. Bij 18- tot 35-jarigen is dit maar liefst 79 %. Nederlanders verwachten in 2016 vaker WhatsApp te gebruiken (+16 %). Facebook verwacht men minder te gebruiken (-8 %). WhatsApp gaat vooral vaker gebruikt worden voor contact onderhouden en foto’s delen, terwijl dit bij Facebook daalt.