„Smartphone vaker gebruikt om mee te shoppen”
EDE (ANP). Het aantal onlineaankopen via de smartphone is volgens onderzoek van de webwinkelbranche flink gestegen. In het derde kwartaal bestelden Nederlandse consumenten bijna 2,2 miljoen keer wat met hun mobieltje. Dat komt neer op een stijging van 42 procent vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar.
Ook de gemiddelde prijs van de aankopen met de smartphone kwam iets hoger uit: 54 euro, tegen 47 euro een jaar terug. Volgens marktvorser GfK, die de cijfers verzamelde in opdracht van brancheclub Thuiswinkel.org, bedraagt het aandeel van de smartphone binnen de totale onlinemarkt inmiddels 7 procent.
„Waar de smartphone nog vooral wordt gebruikt om te oriënteren voor een aankoop zien we nu toch ook de ontwikkeling dat er steeds meer via mobiel wordt verkocht”, zegt GfK-onderzoeker Gino Thuij.
Webwinkels doen over de gehele linie goede zaken. Steeds meer mensen kopen spullen via internet. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werden meer dan 100 miljoen bestellingen geplaatst, goed voor een omzet van bijna 11,4 miljard euro. Consumenten kochten 17 procent meer dan in dezelfde periode in 2014.
In het laatste kwartaal van dit jaar rekent de branche op dik 4,9 miljard euro aan omzet. Het vierde kwartaal is traditioneel een goede tijd voor webwinkels omdat daarin ook de sinterklaas- en kerstaankopen worden gedaan.