Binnenland

Recordaantal klachten voor ombudsman

De Nationale Ombudsman heeft in 2003 ruim 10.500 schriftelijke klachten ontvangen, een recordaantal. Drie jaar voorlichting hebben daar volgens ombudsman mr. R. Fernhout voor gezorgd. In 2002 telde de ombudsman 9643 klachten. Dit staat in het jaarverslag over 2003 dat woensdag naar de Tweede Kamer gaat.

ANP
17 March 2004 14:14Gewijzigd op 14 November 2020 01:03

De stijging van het aantal klachten betreft vrijwel alle overheidsinstanties. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is echter duidelijk koploper met de toegenomen klachten, 567 vorig jaar tegen 372 in 2002. Klagers verwijten VROM vooral trage behandeling van aanvragen voor huursubsidie en van bezwaarschriften.

De meeste klachten (1880) betroffen vorig jaar het ministerie van Justitie. Ongeveer driekwart daarvan betrof de IND, die onder meer traag zou zijn geweest met aanvragen voor visa en verblijfsvergunningen. Uit een onderzoek van de ombudsman bij vier vreemdelingendiensten bleek vorig jaar al dat klanten lang moeten wachten op vergunningen. Het Ministerie van Justitie zei toen dat er al maatregelen zijn genomen om hier wat aan te doen. Overigens constateert de ombudsman dat de grote hoeveelheid klachten over justitie deels is toe te schrijven aan uitgeprocedeerde asielzoekers die in de ombudsman ten onrechte een laatste strohalm zien.

Op de tweede plek met ruim 1500 klachten staat de sector sociale zaken en werkgelegenheid. Het merendeel had betrekking op het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, zo staat in het jaarverslag.

Andere overheidsinstanties waarover vorig jaar veel klachten werden geregistreerd zijn de politie en de Belastingdienst. Ook over zijn gemeente bleek de burger vaak ontevreden.

De aard van de klachten heeft vooral te maken met het traag handelen van de overheid (38 procent). Andere veel voorkomende ergernissen betreffen de manier van informatieverstrekking en het niet nakomen van wettelijke regels.

De burger wist de ombudsman in 2003 ook steeds beter telefonisch te vinden: bijna 22.000 keer. Ook dat wordt aan de extra publiciteit toegeschreven, vooral de promotie via Postbus 51. De ombudsman heeft de afgelopen jaren vooral de voorlichting aan het algemeen publiek en (rechts)hulpverleners uitgebreid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer