Economie

Uitgaven reclame via internet stijgen

Adverteerders hebben vorig jaar opnieuw meer geld gespendeerd aan reclame op Nederlandse internetsites.

ANP
16 March 2004 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 01:02

De nettobestedingen stegen van 31,8 miljoen euro in 2002 naar 39,7 miljoen euro. In 2001 stond de teller nog op 20,5 miljoen euro. Voor dit jaar wordt wederom een toename verwacht.

De Nederlandse tak van het Amerikaanse interactieve advertentiebureau IAB heeft de cijfers maandag naar buiten gebracht. De organisatie baseert zich op gegevens van de belangrijkste marktpartijen op internet, zoals MSN, Adlink, IP en Tiscali. Volgens directeur Igor Beuker van IAB Nederland lagen de bestedingen in 2003 „nog een stuk hoger dan 40 miljoen euro, omdat een paar e-mail- en zoekbedrijven hun data nog niet aanleveren.” Voor de informatievergaring werkt IAB samen met het registratiebureau BBC.

Met 22 procent van de bestedingen loopt de ict- en telecombranche voorop in het gebruik van internetadvertenties. Daarna volgen de financiële dienstverleners en de media met ieder 15 procent. Lokale adverteerders zijn goed voor 10 procent. Horeca en toerisme, evenals de winkelsector, nemen 7 procent voor hun rekening.

„De online en interactieve bestedingen zitten duidelijk in de lift. En de rek is er nog lang niet uit”, stelde Beuker. Volgens hem maken steeds meer A-merken in hun verkoopstrategie gebruik van internet. „Zowel jongeren als steeds meer ouderen maken gebruik van internet.”

De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland groeide in 2003 naar een totale omzet van 1,24 miljard euro. Dat is een toename van 32 procent ten opzichte van 2002. Dat bleek vorig week uit een gezamenlijk onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer