„Onhandigheid zit bouwmarkten dwars”
AMSTERDAM (ANP). Bouwmarkten in Nederland staan onder druk omdat consumenten steeds minder tijd steken in klussen. Dat geldt vooral voor alleenwonenden en jongere generaties. Jongere generaties hebben er geen lol in en ze zijn vaak ook niet handig. Dat meldt ABN AMRO in een rapport over deze sector.
Bouwmarkten zouden moeten profiteren van het economisch herstel en het aantrekken van de huizenmarkt, maar dat is volgens de bank niet het geval. Vorig jaar leefde de sector na de zware crisisjaren wel wat op, maar die opleving kreeg dit jaar geen vervolg. De omzet daalt en de winstmarges staan onder druk. „Voor de bouwmarkten is het nog crisis”, schrijven economen van de bank.
Naast onhandige types zijn er andere factoren die zwaar weer veroorzaken voor de sector. Zo hebben huizenkopers minder geld voor verbouwing omdat ze steeds meer eigen vermogen moeten inbrengen om de aankoop van een woning te financieren. Daarnaast opereren bouwmarkten in een vechtmarkt, waar grote multinationals (Hornbach en nieuwkomer Bauhaus) scherpe prijzen kunnen berekenen omdat ze groot kunnen inkopen en daarbij meer kortingen kunnen bedingen.
Van de 970 bouwmarktvestigingen begin 2007, waren er begin 2014 nog 850 over. Inmiddels staat de teller op 785, staat in het rapport.
Toch ziet ABN AMRO kansen voor bouwmarkten, nu niet alleen de huizenmarkt maar ook de consumentenbestedingen aantrekken. Bouwmarkten zouden moeten inzetten op expertise en een persoonlijke benadering, juist nu er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn. Uit onderzoek blijkt dat voor 29 procent van de consumenten de kennis van het personeel aanleiding is om naar een bouwmarkt te gaan. Verscheidene bouwmarkten spelen hierop in, bijvoorbeeld met een app waarmee klussers thuis raad kunnen vragen aan het winkelpersoneel.