Economie

Moeder Pizza Hut splitst Chinese tak af

LOUISVILLE (ANP/BLOOMBERG). Yum Brands, het moederbedrijf van onder meer Kentucky Fried Chicken (KFC) en Pizza Hut, zet zijn Chinese tak op eigen benen. Daarmee geeft het bedrijf gehoor aan de oproep van een activistische aandeelhouder. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend.

20 October 2015 13:42Gewijzigd op 15 November 2020 22:42

Onlangs al voegde het concern de activistische aandeelhouder en grootaandeelhouder Keith Meisters van hedgefonds Corvex Capital toe aan zijn bestuur. Hij zei in mei, toen hij nog geen bestuurder was, dat de beurskoers met 16 dollar per aandeel omhoog zou kunnen als de Chinese activiteiten worden afgesplitst. Opvallend was dat de koers toen, direct na die opmerking, met bijna een kwart daalde.

Yum haalt meer dan de helft van zijn omzet uit China. De verkopen staan er echter onder druk. Dat komt nog steeds door de naweeën van een schandaal rond de voedselveiligheid. Bovendien doen lokale concurrenten steeds meer pijn en voelt Yum de economische afkoeling en sterkte van de dollar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer