BMW X3: snelle, dure slokop

De nieuwe BMW X3 is nadrukkelijk niet wat velen denken. BMW mikt met de nieuweling niet op mensen met te weinig geld om een X5 te betalen. Maar wat is de X3 dan wel en wie ziet BMW graag in de auto rijden?

12 March 2004 15:34Gewijzigd op 14 November 2020 01:02
De nieuwe BMW X3.
De nieuwe BMW X3.

De nieuwe X3 is qua uiterlijk een echte BMW. En de auto ziet er inderdaad uit als een jonger broertje van de populaire X5. Geen wonder dus dat BMW wat heeft uit te leggen. Met de X5 heeft het merk zich een dermate succesvolle positie in een lucratief segment weten te verwerven dat het niet meer dan vanzelfsprekend is dat het dit succes vergroot. Het uitbrengen van een tweede model met een vriendelijker prijskaartje lijkt daarmee verklaard. Opvallend is echter dat de BMW X3 eigenlijk helemaal niet zo veel compacter is dan de X5. En ook de wat betreft de prijs is de afstand tot de X5 opmerkelijk klein.

BMW meldt in dit verband dat de X5 als een ”sports utility vehicle” gepositioneerd wordt terwijl de X3 een ”sports activity vehicle” is. In de laatste categorie ligt de nadruk vooral op dynamische en sportieve rijeigenschappen waarbij gebruiksgemak en functionaliteit niet zo’n overheersende rol spelen als bij een SUV. Het komt erop neer dat BMW met de X3 die doelgroep wil aanspreken die zich te jong voelt voor een X5 of helemaal niet in die auto gesignaleerd wil worden. Vooral vrouwen schijnen de X3 zonder aarzelen te verkiezen boven de X5.

Allesbehalve sloom

Tot aan de komst van viercilinder motoren is de X3 leverbaar met een drietal zescilinder machines, waarvan er eentje dieselolie consumeert. Een blik op de cijfers doet vermoeden dat deze 150 kW/204 pk sterke 3,0 liter dieselmotor wel eens de meest interessante partij voor de X3 kan zijn. Deze variant was echter niet beschikbaar als testauto, zodat een 170 kW/231 pk leverende X3 3.0i werd afgevaardigd. Met deze krachtbron onder de kap is de X3 allesbehalve sloom. De 1840 kilo wegende Duitser snelt in 8,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Wie dat nog te langzaam vindt, dient het optionele sportonderstel te bestellen om de auto zonder snelheidsbegrenzer geleverd te krijgen. BMW geeft in dat geval een topsnelheid van 221 km/u op.

De krachtbron is niet alleen goed bij de pinken, maar draait daarnaast indrukwekkend fraai en soepel zijn rondjes. Over het gehele toerenbereik is er ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Het geluidsniveau is aangenaam laag; wat je hoort bij voluit versnellen, wil je niet eens missen. Uiteraard staat daar een stevige consumptie tegenover. Gemiddeld verstookte de auto gedurende de testperiode elke 7,8 kilometer een liter euroloodvrij.

Rijden met de BMW X3 is een sensatie. In tegenstelling tot de groot aanvoelende X5 past de X3 als een handschoen. De auto doet opvallend compact aan en rijdt bijna als een 3-serie. Het onderstel is van grote klasse. De auto voelt zowel in rechte lijn als in bochten zelfverzekerd en stabiel aan. Overhelneigingen worden fantastisch onderdrukt en onderstuur steekt pas bij extreem rijgedrag de kop op. Keerzijde is wel dat de auto behoorlijk stug geveerd is en met name korte oneffenheden nadrukkelijk doorgeeft. Het standaardonderstel is dermate dynamisch en responsief dat het optionele sportonderstel te veel van het goede lijkt te zijn.

BMW heeft de X3 voorzien van een vierwielaandrijvingssyteem. Dit zogenaamde X-drive-systeem is gebaseerd op een elektronisch geregelde lamellenkoppeling die de aandrijfkrachten op basis van de rijomstandigheden verdeelt over de assen. Het systeem werkt perfect en draagt vooral in bochten op nat wegdek merkbaar bij aan de hoeveelheid tractie. De X3 beschikt ook over een uitstekende stuurinrichting. De auto stuurt precies en met veel gevoel. De beproefde wagen was voorzien van een automatische transmissie, die de toets der kritiek met glans doorstond.

Minimalistisch

De X3 is vanbinnen opvallend ruim. In tegenstelling tot wat je zou denken, is de X3 slechts 10 centimeter korter dan de X5. Daar staat tegenover dat zijn bagageruimte met een inhoud van 460 liter groter is. Daar komt bij dat de hoeveelheid ruimte voor hoofd en benen zowel voorin als achterin royaal is. Dat neemt niet weg dat de nieuweling BMW vooral voorin een wat krappe indruk maakt. Een verklaring hiervoor ligt in het extreem strakke en zelfs minimalistische dashboard dat we uit de Z4 kennen. Over smaak valt niet te twisten, maar een feit is dat het materiaalgebruik voor dit segment van een hoger kwaliteitsniveau had mogen zijn. Behalve een gebrek aan sfeer kan het geheel een gebrek aan klasse verweten worden.

De bediening laat echter nauwelijks te wensen over. De stoelen zijn goed vormgegeven en bieden voldoende ondersteuning. Punt van kritiek is de achterbank, waarvan de zitting te laag is ten opzichte van de vloer. Lange mensen ondervinden derhalve te weinig steun voor de bovenbenen.

De BMW X3 is een bijzonder knappe auto. Vooral de onderstelkwaliteiten en het strakke stuurgedrag dwingen respect af. Ondanks de massa en de afmetingen voelt de X3 aan als een compacte auto. Helaas word je door het interieur in die opvatting gesterkt. En daarmee hebben we het voornaamste kritiekpunt wel te pakken. Afgezien van het feit dat de X3 behoorlijk duur is.

Techniek

Cilinderinhoud: 2979 cc; maximumvermogen: 170 kW/231 pk bij 5900 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 3500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,1 seconden; topsnelheid: 210 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4565 mm; breedte: 1853 mm; hoogte: 1674 mm; wielbasis: 2795 mm; gewicht: 1840 kilo; inhoud bagageruimte: 480-1560 liter; brandstoftank: 67 liter. BMW X3 3.0i: 55.700 euro

Waardering

Plus: onderstel, besturing, krachtbron, binnenruimte

Min: materialen interieur, prijs, verbruik

Alternatieven

udi A4 Avant 3.0 Quattro: 49.990 euro

De Audi mag dan geen SUV of SAV zijn, het is zonder twijfel een geweldige auto die net als de rest voorzien is van permanente vierwielaandrijving. Met de 3,0 liter zescilinder onder de kap is de Duitser goed voor een vermogen van 162 kW/220 pk. Benadert qua rijgedrag de X3 het best.

Lexus RX300: 57.900 euro

Voor een ander publiek bedoeld dan de X3. Focus op topklasse afwerking en kwaliteit. Is ruimer en rustiger dan de X3. Met een 150 kW/204 pk sterke zescilinder onder de kap behoorlijk snel.

Volkswagen Touareg 3.2 V6 57.665 euro

De grootste en de zwaarste van het kwartet. Maar de Touareg is meer. Rijdt goed op de weg en staat in het terrein meer dan de rest zijn mannetje. Wel altijd de optionele luchtvering bestellen. Komt met een 162 kW/220 pk sterke zescilinder prima van zijn plek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer