Noorwegen in een notendop
Het Canada van Europa. Zo wordt Noorwegen wel aangeduid. In het fjordengebied zijn tal van plekken aan te wijzen die dit beeld bevestigen. Bergwanden die uit het water oprijzen, sneeuw, bossen, rust en veel pure natuur. Een gevarieerde een- of meerdaagse tocht biedt de mogelijkheid om van alles wat te proeven.
Voss is een goede uitvalsbasis voor de ronde ”Noorwegen in een notendop”. De rustige stad aan de spoorlijn Oslo-Bergen heeft een station dat vlak bij het centrum ligt. Met enige regelmaat vertrekt daar een trein richting het hooggelegen plaatsje Myrdal. De wagons slingeren door een mooi berglandschap. Hier en daar een klein, verstild dorp. Het aantal bomen wordt snel minder, omdat de trein tot boven de boomgrens klimt. ’s Winters is het hier wit. Vandaag liggen er nog restjes sneeuw.
Flåm
In Myrdal staan de wagons van een van de bijzonderste spoorverbindingen van Europa al te wachten. Deze Flåm-baan is tussen 1923 en 1940 aangelegd om vanaf de hoofdspoorlijn Oslo-Bergen een goede treinverbinding naar de Sognefjord te hebben. De lijn was nooit rendabel, maar sinds het in de jaren negentig een toeristische attractie is geworden, stromen de bezoekers toe. Ook deze dag gaan er honderden mensen mee. De stijlvolle wagons met grote ramen bieden niet eens aan iedereen een zitplaats.
Binnen een uur daalt de trein van Myrdal af naar het eindstation in het plaatsje Flåm, dat 863 meter lager aan het fjord ligt. Een reis van 20 kilometer. Om het grote hoogteverschil te overbruggen zijn twintig korte en lange tunnels in de berg uitgehakt. Vooral de spiraalvormige tunnel in de berg is een meesterstuk van de spoorwegingenieurs.
Na een minuut of tien stopt de trein. Met donderend geweld komt het water van een xxvan de grootste Noorse watervallen naast de trein naar beneden. Een fotostop.
De trein zakt langzaam verder. Al piepend en remmend. Links en rechts een panoramisch berglandschap dat uitnodigt tot een wandeling. Na acht tussenstations arriveert de trein bij eindstation Flåm.
Cruiseschepen
Flåm is een fraai fjordenplaatsje. Helemaal gericht op toeristen. De Flåm-spoorbaan, de hotels en de visstekken in de omgeving maken het tot een aantrekkelijk vakantieoord. Bovendien meren bijna dagelijks grote cruiseschepen met honderden, zo niet duizenden - bemiddelde- passagiers af aan de kade. Deze schepen kunnen dankzij de grote diepte van de fjorden met gemak tot aan Flåm varen.
Het dorpje is een aantrekkelijke bestemming voor Noorwegen-bezoekers. De notendop-trip kan hier worden onderbroken voor een maaltijd, een overnachting of een bezoek aan het kleine, informatieve Flåmbaan-museum.
De rondreis gaat vandaag na een uur verder. Per boot. Deze vaartocht van Flåm naar Gudvangen is het volgende hoogtepunt. Twee uur lang slingert de boot door een schitterend fjordenlandschap. Eerst door de Aurlandfjord. Vanaf het dek hebben de passagiers mooi zicht op dorpjes als Undredal, met de kleinste staafkerk, uit 1147.
Water tappen
Daarna draait de ”Gudvangen” de Naeroyfjord in. Een van de smalste fjorden van Noorwegen en daardoor bijzonder fotogeniek. Hoge watervallen storten vanaf de wanden naar beneden. De kapitein vaart met de neus van de boot tot vlakbij een van de watervallen en met een lange buis tapt de bemanning een emmer zuiver bergwater. Een gratis consumptie voor de passagiers. Verfrissend.
Even verderop gaat de motor uit. Het schip glijdt zo geluidloos mogelijk verder: op de oever liggen zeehonden met hun jongen te zonnen. Toch vertrouwen ze het niet. Weg zijn ze.
In Gudvangen eindigt de boottocht. Daar wacht een bus. Voor de laatste etappe. Een rit van een uur door de bergen, terug naar het gezellige Voss, stad van de outdoorsporten.
Noorwegen heeft zich op zijn mooist laten zien vandaag. Dit landschap vraagt eigenlijk om een langduriger verkenning. Gelukkig is de ronde Noorwegen in een notendop op allerlei manieren uit te breiden en aan te passen.
Meer info: Innovation Norway, 0900-8991170 (0,35 euro per minuut), www.visitnorway.com, www.invanor.no, www.flaamsbana.no en www.visitvoss.no.