Binnenland

„Scholen worstelen met vluchtelingenstroom”

WOERDEN (ANP). Scholen worstelen met de opvang van de nieuwe stroom asielkinderen. Zodra vluchtelingenkinderen zijn geregistreerd door de Nederlandse vreemdelingenpolitie moeten ze volgens de wet naar school. Dat kan in voorkomende gevallen al binnen een paar dagen na aankomst in ons land.

16 October 2015 15:32Gewijzigd op 15 November 2020 22:37
beeld ANP
beeld ANP

Geld, maar vooral praktische problemen bij de opvang van de kinderen baren schoolleiders zorgen. Reguliere scholen willen vaak wel, maar zijn vaak niet toegerust om kinderen bijvoorbeeld bij te staan bij traumaverwerking.

Op nationaal vlak is gelukkig al wel meer erkenning gekomen voor de problemen met onderwijs voor vluchtelingenkinderen, meldden onderwijsorganisaties. Serieuze problemen waarvoor de PO-raad vorige maand waarschuwde zijn vooralsnog afgewend, zei een woordvoerder vrijdag tegen het ANP.

„Men is wat laat begonnen aan het vraagstuk maar er wordt goed samengewerkt en het onderwerp is voortvarend opgepakt”, aldus de woordvoerder. De bekostiging van het onderwijs aan vluchtelingenkinderen lijkt momenteel niet de grootste zorg. De PO-raad rekent volgens de woordvoerder op staatssecretaris Sander Dekker en gaat ervan uit dat er geld komt tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting.

Traumaverwerking zien schoolbestuurders als het moeilijkste punt bij de opvang van vluchtelingenkinderen, blijkt uit een peiling onder leden van Verus. De vereniging van christelijk en katholiek onderwijs verzamelde en verwerkte de antwoorden van 376 schoolleiders. Meer dan driekwart van de deelnemers gaf aan te kampen met een gebrek aan expertise om getraumatiseerde kindervluchtelingen (als ze komen) de begeleiding te geven die ze nodig hebben.

Te weinig leraren die Nederlands als tweede taal kunnen onderwijzen, de zogenoemde NT-2 docenten, vormde bij 60 procent van de ondervraagden een probleem. Te weinig geschikt lesmateriaal blijkt 55 procent zorgen te baren, en te weinig kennis bij leraren was voor 51 procent problematisch. Iets meer dan de helft van de schoolleiders ziet een knelpunt in de communicatie met de omgeving zoals gemeenten en samenwerkingsverbanden van scholen.

Van de door Verus bevraagde schoolleiders ziet 42 procent financiële problemen bij het opnemen van asielkinderen.

Ouders van kinderen op scholen waar nu al vluchtelingenkinderen komen, reageren merendeels neutraal of positief op hun komst, stelt de vereniging op basis van de antwoorden van 107 respondenten. Leidt de komst van vluchtelingen op diverse plaatsen in het land tot emotionele taferelen, onder schoolouders lijkt dat minder het geval te zijn. Van alle ondervraagde schoolleiders ziet of verwacht nog geen 20 procent dat ouders weerstand zullen bieden bij de komst van vluchtelingenkinderen naar de school van hun kroost.

Een ervaringsdeskundige met vluchtelingenkinderen op school vertelde Verus: „het politieke klimaat is fifty-fifty. Op school zal er overigens meer compassie zijn met de kinderen omdat dan de nabijheid en het verhaal van het kind gelden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer