Waarom Instagram zo populair is
Jongeren haken af op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Niet dat ze minder actief zijn op het web: vooral Instagram profiteert daarvan. De helft van de Nederlandse jongeren is erop actief. Wat maakt deze app voor het delen van beelden zo populair?
1. Alles draait om beeld
De eerste lach van neefje Lucas, een zonsondergang bij Katwijk en de verzameling tassen na een middag winkelen. Op Instagram staan voornamelijk foto’s en filmpjes om vrolijk van te worden. De mogelijkheid om hartjes aan foto’s te geven versterkt het positieve gevoel. Instagram staat bekend als het vriendelijkste netwerk.
Dat het alleen om beeld draait, maakt het ook erg gemakkelijk. Foto schieten, plaatsen, klaar. Geen bijschrift, eventueel een trefwoord is genoeg. In één oogopslag is te zien wat vrienden hebben gedeeld.
Vooral jongeren zijn gewend aan beeld. Tekst zonder plaatje is op sociale media beduidend minder populair dan met beeld. Facebook en Twitter volgen deze trend en maken de ruimte voor de foto steeds groter.
2. Iedereen kunstenaar
Iedere foto is bijzonder, is het credo op Instagram. Voordat een foto geplaatst wordt, krijgt het beeld een filter. Standaard zijn er al veertig filters beschikbaar. Daarnaast is het op talloze sites mogelijk om extra filters te downloaden.
Een fletse foto krijgt met het juiste filter een warme uitstraling. De retrolook, in combinatie met het vierkante formaat, is populair en doet erg denken aan ouderwetse Polaroidfoto’s. Een saaie of bewogen foto is nog prima te gebruiken door het juiste gedeelte scherp te stellen en het minder geslaagde deel te vervagen.
Voor het bewerken van een foto is geen cursus Photoshop vereist. Het doorworstelen van een handleiding is overbodig. Eén klik en het resultaat is zichtbaar. Niet tevreden? Klik op een ander filtertje. Zelfs de minst creatieven en de slechtste fotografen voelen zich op Instagram een beetje kunstenaar.
3. Volwaardig sociaal netwerk
De mogelijkheden van Instagram doen niet onder voor die van andere sociale netwerken. Er wordt een netwerk opgebouwd van vrienden en bekenden of mensen die dezelfde interesses delen. De foto’s van vrienden zijn zichtbaar in het openingsscherm. Interactie vindt plaats door een hartje te geven, het zogenaamde liken, of te reageren op de afbeelding.
Door het gebruik van hashtags, oftewel trefwoorden, kan gemakkelijk iemand met dezelfde interesses opduiken. Iets wat op andere sociale netwerken veel lastiger is. Zo bekijken vliegtuigspotters elkaars afbeeldingen via een hashtag als #boeing787 en #boeinglovers.
Daarnaast is het mogelijk elkaar persoonlijk foto’s te sturen, zonder dat anderen die zien. Niet altijd alles is even geschikt is om met iedereen te delen. Voor wie overigens graag strikte controle houdt, is het ook een optie om het profiel alleen zichtbaar te maken voor een select gezelschap.
Instagram faciliteert zelfs het delen van foto’s op andere sociale netwerken. Bij het plaatsen van een plaatje wordt gevraagd of de foto ook toegevoegd dient te worden aan een Facebook- of Twitterprofiel.
4. Weinig reclame
Een sociaal netwerk zonder reclame is bijna niet voor te stellen. Toch is er op Instagram bijna geen advertentie te zien. En dan is het netwerk ook nog eens helemaal gratis te gebruiken.
De eigenaar moet toch ergens van leven? Die eigenaar is sinds 2012 Facebook. En laat dat netwerk nu een zeer geavanceerd advertentiesysteem in huis hebben dat reclame voorschotelt op basis van interesses. En dus was het wachten op de eerste advertenties. Sinds afgelopen week verschijnen ze ook in Nederlandse profielen als plaatje tussen de andere foto’s.
Het mag hinderlijk zijn voor de gebruikers, bedrijven zien mogelijkheden. Begin september startte het bedrijf Filter, dat zich volledig richt op het helpen van bedrijven bij het adverteren via Instagram. Analisten voorspellen het sociale netwerk een gouden toekomst. „In 2017 zal er een omzet zijn van 1 miljard dollar.”
5. Vrienden zitten er
De helft van de Nederlandse jongeren tot 20 jaar heeft een profiel op Instagram. Overigens ligt dit aantal onder reformatorische jongeren flink lager. Ruim 80 procent maakte afgelopen zomer nog geen gebruik van het netwerk, blijkt uit onderzoek van het lectoraat nieuwe media van Driestar hogeschool.
Het aantal Nederlandse accounts neemt snel toe: afgelopen jaar een groei van 29 procent. Er zijn inmiddels meer dan 1,8 miljoen Nederlandse profielen.
In september kwam Instagram met getallen over het aantal gebruikers wereldwijd. De grens van 400 miljoen profielen is doorbroken. Alleen al de laatste negen maanden kwamen er 100 miljoen bij. Duizelingwekkende cijfers voor een bedrijf van nog maar vijf jaar oud.
Dat Instagram geen energie stopt in een website, lijkt zeker geen nadeel voor ze te zijn. Op instagram.com zijn de mogelijkheden erg beperkt. Zo is het toevoegen van een foto er niet mogelijk. Instagram is ontwikkeld voor de smartphone, mét camera. Maar wie van de doelgroep heeft die niet op zak?