Economie

Snoezig stadsautootje op stroom

Beschamend vindt Gilbert Groot het dat Staatsbosbeheer nog steeds met een dieselauto door het natuurgebied de Kennemerduinen rijdt. De directeur van Mobilectric presenteert een alternatief. Stil en schoon. Een stadsautootje met een hoog smart-gehalte. Op stroom.

12 March 2004 08:22Gewijzigd op 14 November 2020 01:02
ALKMAAR - Stil en schoon. Mobilectric uit Alkmaar zet een elektrisch stadsautootje op de weg. Het kranige karretje met bromfietsplaatje legt op zes volle batterijen een afstand van 56 kilometer af. De topsnelheid ligt op 40 tot 41 kilometer per uur. - Fot
ALKMAAR - Stil en schoon. Mobilectric uit Alkmaar zet een elektrisch stadsautootje op de weg. Het kranige karretje met bromfietsplaatje legt op zes volle batterijen een afstand van 56 kilometer af. De topsnelheid ligt op 40 tot 41 kilometer per uur. - Fot

Als een speer schiet de GEM vooruit. ’t Is even wennen, had de importeur uit Alkmaar nog gewaarschuwd. En inderdaad. Zonder een kik te geven zet de tweezitter zich met een vaart in beweging. ”De kracht van stilte”, meldt Mobilectric in z’n slogan.

De snelheidsmeter spurt in rap tempo naar de top van 40 tot 41 kilometer per uur. De banden piepen pas als de bestuurder volop in de remmen gaat. Het kranige karretje ligt stabiel op de weg en stuurt vrij direct. Alleen in scherpe bochten heeft de hoge opbouw de neiging licht over te hellen.

De kleinste GEM -1,40 meter breed, 2,45 meter lang, 1,77 meter hoog- oogt compact. De cabine is echter redelijk ruim en hoog. Met de 10-inchbanden maakt de 499 kilo wegende vierwieler een draaicirkel van 4,09 meter. Met volle batterijen legt het elektrisch vehikel een afstand van 56 kilometer af.

De ontwerpers zijn erin geslaagd de GEM een aantrekkelijk, eigentijdse uitstraling te geven. Een snoezig snuitje, hoge spatborden, een schuin naar achteren gebogen daklijn. In eerste oogopslag doet de GEM denken aan een smart. Het voertuig komt ook uit dezelfde stal. De Amerikaanse fabrikant, Global Electric Motorcars (GEM), is een volle dochter van DaimlerChrysler. Afkomst verloochent zich niet.

Op de voorklep prijkt een rond GEM-logo. „Het stopcontact”, wijst Groot. Onder de motorkap bevinden zich twee accu’s, onder de voorstoelen nog eens vier. Het elektrische karretje is in zes uur opgeladen. Halfvolle batterijen bijladen is geen probleem. „Je kunt te pas en te onpas laden.” Een stroomkabel van 220 volt is voldoende. „Een bestuurder moet de stroomvoorziening goed in de gaten houden. Tijdens de lunch kan hij zijn voertuig bijvoorbeeld even aan de stroom zetten.”

De GEM is leverbaar in vier varianten. Een tweezitter, een vierzitter, een korte en een lange pick-up. Alle modellen zijn gebouwd met een aluminium chassis en aangekleed met kunststof beplating om het gewicht laag te houden. De ruiten zijn van plexiglas. De Amerikaanse fabriek levert standaard open voertuigen, zonder portieren, zonder achterruit. De distributeur voor de Benelux verkoopt alleen exemplaren met achterruit. Tegen meerprijs zijn canvas of kunststof portieren (1428 euro) leverbaar.

Het interieur is sober, maar functioneel. „Een echt werkpaard”, vindt Groot. „Er zit niet meer op dan nodig is.” Een display geeft afwisselend de snelheid en het resterende batterijvermogen weer. Een reeks accessoires is tegen meerprijs leverbaar. Van verwarming tot ruitensproeierinstallatie, van dakdragers tot kiepbak.

Verwarming is niet overbodig. De keurige kunststof beplating sluit niet op alle plaatsen even goed af. Ook onder de achterruit zit een brede kier. „Dat moet in het volgende model beter.” Toch is het voertuig zonder problemen bij weer en wind te gebruiken, benadrukt de distributeur.

De toepassingen van het autootje met bromfietsplaatje zijn legio. Groot laat een aantal afbeeldingen zien. „Het voertuig doet in het buitenland dienst bij postbedrijven, de politie, de stadsreiniging, de VN.” Al dan niet met zwaailichten. Ook voor de glazenwasser, de parkeerwachter of de afvalophaler ziet de Mobilectric-directeur mogelijkheden, evenals toepassingen op bijvoorbeeld luchthavens of marinebases. „Vooral in stadscentra komen zijn stille en schone eigenschappen goed van pas.”

De fabrikant heeft ook plannen om een hybride voertuig op de markt te brengen. De elektroversie zou dan ook een motor op gas met een lichtgewicht brandstoftank krijgen. Het model 2005 krijgt gelbatterijen die sneller zijn op te laden en meer capaciteit bevatten.

De smart op stroom is fors aan de prijs. Voor een kale tweezitter vraagt Mobilectric dik 14.000 euro. Aan de vierzitter hangt een prijskaartje van ruim 16.500 euro. De korte pick-up kost pakweg 15.000, de lange pick-up 16.000 euro. „Vrij prijzig”, erkent Groot. „Het is een nicheproduct voor een nichemarkt”, verduidelijkt hij. „Het voertuig is ontworpen voor toepassingen waarin zijn eigenschappen het best tot hun recht komen.”

Importeur Mobilectric, onderdeel van GMS, de leverancier van autogassystemen uit Alkmaar, brengt het elektrische voertuig sinds november voorzichtig op de markt. De reacties zijn positief, de verkopen nog nihil. Mobilectric wil de markt stap voor stap veroveren. Een publiciteitscampagne moet de verkoopaantallen over drie jaar op 150 tot 200 stuks brengen. Groot schudt de verkoopargumenten zo uit z’n mouw. „De GEM rijdt elektrisch en heeft een hip design. Zijn hoogte levert een goede zichtbaarheid op. Bovendien is-ie afkomstig van DaimlerChrysler. Betrouwbaar dus.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer