Liveblog MH17: Nabestaanden willen weten wie de knop heeft ingedrukt
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) presenteerde vanmiddag de resultaten van het onderzoek naar de oorzaak van de tragedie met vlucht MH17, vorig jaar boven Oost-Oekraïne. Volg in dit liveblog het nieuws op de voet.
„Inzittenden MH17 enkele seconden na inslag buiten bewustzijn” | Joustra: Voldoende reden luchtruim te sluiten | Russische BUK-raket trof MH17 | Deskundige spreekt van grondig onderzoek | Rutte: Veel duidelijkheid geschapen | Rusland vindt onderzoek bevooroordeeld
22.30 uur: Liveblog gesloten – De redactie sluit het liveblog over het onderzoek naar de ramp met vlucht MH17.
21.10 uur: Malaysia plande vlucht volgens regels – Malaysia Airlines heeft zich bij het plannen van de fatale vlucht over Oost-Oekraïne aan de regels gehouden van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Dat staat in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat dinsdag is gepubliceerd. Als maatschappij die de vlucht uitvoerde, was Malaysia Airlines verantwoordelijk voor een veilige vlucht. Bij het bepalen van de route baseerde de maatschappij zich op de informatie die beschikbaar was voor de luchtvaart. Malaysia maakte geen aparte beoordeling van de risico’s van het vliegen over het oorlogsgebied boven Oost-Oekraïne.
19.33 uur: Rapport pijnlijk voor Oekraïne – Oekraïne krijgt een forse veeg uit de pan van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, analyseert verslaggever Gerard ten Voorde.
19.19 uur: NAVO: onderzoek geeft antwoord op vele vragen – Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid draagt bij aan de antwoorden op vele vragen van de families van slachtoffers. De bevindingen bevestigen dat het een Buk-raket was die het vliegtuig neerhaalde. Dit zei secretaris-generaal Jens Stoltenberg van de NAVO dinsdag in een reactie op het rapport.
19.16 uur: ‘Vlinderstrikjes’ tonen Buk-raket aan – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) baseert de conclusie dat vlucht MH17 is neergehaald met een Buk-raket onder meer op de metalen deeltjes die zijn aangetroffen in het vliegtuig en in de lichamen van drie bemanningsleden. De deeltjes hebben de vorm van blokjes en ‘vlinderstrikjes’. Het aantal inslagen, het spreidingspatroon en de vorm van de deeltjes komen overeen met de voorgevormde deeltjes in de raketkop van het model 9N314M, aldus de Onderzoeksraad. De raketkop ontplofte buiten aan de linker bovenkant van de cockpit van de Boeing 777.
19.06 uur: Advocaten: MH17 had daar niet moeten vliegen – Malaysia Airlines had moeten weten dat het niet veilig was om boven Oost-Oekraïne te vliegen. In een communiqué aan luchtvaartmaatschappijen hadden de Russische autoriteiten gewaarschuwd dat er in het oosten van Oekraïne gevochten werd en dat vliegen in die regio niet veilig was. Dat is wat Peter Langstraat betreft een van de belangrijkste punten uit het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de toedracht van de ramp met vlucht MH17. Langstraat spreekt namens een team van zes advocaten dat de belangen van bijna 160 MH17-nabestaanden vertegenwoordigt.
18.43 uur: Halve familie verloren – De helft van de familie van Van Heijningen werd door de vliegramp op 17 juli vorig jaar weggerukt. Robbert was vandaag bij de presentatie van het rapport over de ramp. Verslaggever Johannes Visscher sprak met hem. 18.05 uur: Rusland ‘verbaasd’ – Rusland heeft verbaasd gereageerd op de oproep van premier Rutte aan het land om mee te werken met MH17-onderzoek. Dat meldt persbureau Interfax. Volgens een woordvoerster is Moskou altijd bereid geweest om mee te werken in het onderzoek.
Rutte liet zich dinsdag uit na de publicatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over vlucht MH17. Hij riep Rusland ook op het rapport te respecteren. Rutte liet zich dinsdag uit na de publicatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over vlucht MH17. Hij riep Rusland ook op het rapport te respecteren.
17.29 uur: Slachtofferhulp: rapport geeft duidelijkheid – Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de MH17-ramp geeft op belangrijke punten duidelijkheid. Dat is volgens Slachtofferhulp belangrijk na de lange periode van onzekerheid waarin de nabestaanden van de slachtoffers hebben verkeerd.
17.23 uur: „Veiligheid luchtvaart ondergeschoven kindje” – De burgerluchtvaart is een ondergeschoven kindje als het gaat om het nemen van veiligheidsmaatregelen vanuit de overheid. Dat concludeert Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), na de presentatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de oorzaak van de vliegramp met vlucht MH17.
17.17 uur: Australië: rapport geeft belangrijk inzicht – Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid geeft volgens de Australische regering „essentiële inzichten” in de oorzaak van de crash van vlucht MH17. In het verongelukte toestel zaten 38 Australiërs. „Wij en de andere regeringen die partner zijn in het gezamenlijke justitiële onderzoeksteam blijven ons ervoor inzetten dat het recht zal zegevieren”, zei minister van Buitenlandse Zaken Julie Bishop dinsdag. Premier Malcolm Turnbull sprak van een „droevige tijd voor hen die geliefden hebben verloren”.
17.02 uur: Mogherini: rapport maakt einde aan speculaties – Met het dinsdag gepubliceerde rapport over het neerhalen van vlucht MH17 is een einde gekomen aan alle speculaties. Dat stelt EU-buitenlandchef Federica Mogherini in een schriftelijke reactie. Zij bestempelt het rapport als „een belangrijke stap” naar het achterhalen van de waarheid over vlucht MH17.
17.01 uur: OM spreekt van aanslag – Op basis van de conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat vlucht MH17 is neergehaald met een Buk-raket spreekt het Openbaar Ministerie van een aanslag. Dat heeft hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke dinsdag gezegd. Westerbeke zegt dat het onderzoek draait om moord. Om dat voor de rechter te kunnen bewijzen moet opzet worden aangetoond. Volgens Westerbeke moet het onderzoek daarom zeer uitgebreid en nauwgezet worden uitgevoerd, wat tijd kost. Het duurt daarom nog tot in 2016 voordat het OM conclusies presenteert. „Zowel het onderzoek naar de daders als hun uiteindelijke arrestatie kan veel tijd kosten”, waarschuwt het OM.
16.40 uur: Malaysia plande vlucht volgens regels – Malaysia Airlines heeft zich bij het plannen van de fatale vlucht over Oost-Oekraïne aan de regels gehouden van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Dat staat in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat dinsdag is gepubliceerd.
16.39 uur: Nabestaande kan boek nog niet sluiten – Verslaggever Johannes Visscher sprak nabestaande Silene Fredriksz uit Rotterdam. ,Ik wil nu weten wie er op de knop van de Buk-raket heeft gedrukt.”
16.19 uur: Joustra: raket kwam uit pro-Russisch gebied – De Buk-raket die vlucht MH17 neerhaalde kwam uit gebied waar pro-Russische rebellen de dienst uitmaakten. Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zei dat dinsdag op een vraag van een verslaggeefster van de Volkskrant.
16.00 uur: Reconstructie Boeing – Verslaggever Gerard ten Voorde schrijft over de reconstructie van de Boeing 777-200 van Malaysia Airlines.
15.40 uur: Rusland: onderzoek MH17 bevooroordeeld – De resultaten van het onderzoek naar de ramp met vlucht MH17 hebben „een bevooroordeeld karakter”. Dat zei de Russische onderminister Sergej Rjabkov van Buitenlandse Zaken dinsdag tegen persbureau RIA Novosti.
15.23 uur: Oekraïne: neerhalen MH17 was terreurdaad – Het toestel van Malaysia Airlines is vorig jaar doelbewust neergeschoten, zei vice-premier Gennadi Zoebko van Oekraïne dinsdag tijdens een persconferentie in Kiev. Zoebko reageerde op bevindingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over rampvlucht MH17, die eerder op de dag werden gepresenteerd. „Uit het onderzoek van Nederland komt naar voren dat het een terreurdaad is geweest”, aldus Zoebko volgens persbureau Interfax-Ukraine. Ook zei de vicepremier dat de raket die het toestel neerhaalde vanuit rebellengebied is afgeschoten.
15.22 uur: VVD: AIVD kan luchtvaart informeren – De Nederlandse inlichtingendienst AIVD zou luchtvaartmaatschappijen kunnen informeren over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden. Daar zou de regering weer eens naar moeten kijken, aldus VVD-Tweede Kamerlid Han ten Broeke dinsdag.
15.21 uur: Rebellen: Wij hadden echt geen Buk-raket – Rebellen van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk in Oost-Oekraïne hebben opnieuw gezegd dat ze geen Buk-raket hadden op het moment dat vlucht MH17 werd neergeschoten. Ze hebben kort na de crash ook al laten weten geen luchtafweersysteem te hebben. Edoeard Basoerin, ‘minister van Defensie’ van de Volksrepubliek, zei tegen het Russische persbureau Interfax dat zijn beweging geen Buk-raket had.
15.12 uur: Belangrijke mijlpaal – De Verenigde Staten beschouwen het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het neerhalen van vlucht MH17 als een „belangrijke mijlpaal” op de weg naar vervolging van de verantwoordelijken. „De Verenigde Staten zullen alle pogingen om de verantwoordelijken te berechten volledig steunen”, aldus het Witte Huis in een verklaring. „Onze inschatting is ongewijzigd: MH17 werd neergeschoten door een grond-luchtraket die werd afgevuurd vanuit gebied in Oost-Oekraïne dat door de separatisten werd gecontroleerd. De slachtoffers en hun nabestaanden blijven in onze gedachten en gebeden.”
15.10 uur: Reactie PVV – Geert Wilders, PVV: „We weten nu waar het door komt, nu is het zaak om erachter te komen wie het gedaan heeft en in opdracht van wie. Het is ook bizar dat maatschappijen wel kijken naar de veiligheid van het vertrekpunt en het punt van aankomst, maar niet naar die van het gebied waarover ze vliegen. Er staat wel in het rapport dat Oekraïne het luchtruim had moeten sluiten, dat zal ook wel zo zijn, maar dat ontslaat maatschappijen, overheden en inlichtingendiensten er niet van dat ze ervoor zorgen dat de informatie bij de maatschappijen en de burgers komt.”
15.05 uur: Oekraïne had geen oog voor alle risico’s – Voor de nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 moet het een bittere pil zijn. Oekraïne had het luchtruim moeten sluiten, luidt dinsdag de harde conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Lees hier de analyse van RD-verslaggever Johannes Visscher.
14.48 uur: Reactie SP – SP-leider Emile Roemer: „Dit is een zware dag voor de nabestaanden en het is goed met hen mee te leven. Het is duidelijk dat een Buk-raket is afgeschoten en dat daardoor het vliegtuig is neergestort. Ik hoop dat dit voldoende aanleiding geeft voor een goed strafrechtelijk onderzoek. Het lijkt op een aanslag, maar we moeten voorzichtig zijn. Het is moeilijk aan te geven van waar de raket gelanceerd is. Wel duidelijk is dat er internationaal betere afspraken moeten komen over vliegen boven conflictgebieden. Daar was de OVV duidelijk over; dat de Oekraïense regering hier het een en ander te verwijten valt.”
14.45 uur: Reactie VVD – VVD-Tweede Kamerlid Han ten Broeke: „Met het rapport van de OVV komt er na lang wachten een overtuigend antwoord op de vraag hoe de ramp met MH17 zich heeft voltrokken. Wij hopen dat daarmee een deel van de vragen van de nabestaanden beantwoord kan worden. Oekraïne noch andere betrokken partijen hebben de risico’s voldoende ingeschat. De VVD wil van het kabinet weten welke lering het hieruit trekt en welke initiatieven het in internationaal verband gaat nemen om de veiligheid van de internationale burgerluchtvaart te vergroten.”
14.42 uur: Reactie PvdA – Tweede Kamerlid voor de PvdA Michiel Servaes: „De Onderzoeksraad wijst er terecht ook op dat ondanks aanwijzingen dat vliegen boven een conflictgebied risicovol was, veel maatschappijen boven Oost-Oekraïne zijn blijven vliegen. Wanneer landen niet goed in staat zijn om te oordelen over de veiligheid van het eigen luchtruim, moeten anderen die analyse maken. Het neerhalen van vlucht MH17 mag niet onbestraft blijven. Dat geldt voor diegenen die de directe verantwoordelijkheid dragen voor het afvuren van de Buk-raket, maar ook voor hen die de politieke context hebben geschapen.”
14.40 uur: Videobeelden wrakstukken – Bekijk hier videobeelden van reconstructie en overige wrakstukken van het toestel van vlucht MH17, gemaakt door RD-verslaggever Gerard ten Voorde.
14.37 uur: Reactie Buma – CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma: „Een van de vervolgvragen nu is natuurlijk is of de situatie veilig is boven conflictgebieden. Hoe kunnen we er voor zorgen dat het in de toekomst veiliger is. Hoe zorgen we er voor dat een passagier die opstapt op een vliegtuig, er zeker van kan zijn dat hem maximale veiligheid kan worden geboden boven conflictgebieden. Ik wil er vanuit kunnen gaan dat een passagier veilig is. Dat moet gewaarborgd worden.”
14.35 uur: Malaysia Airlines: duidelijkheid nabestaanden – Malaysia Airlines hoopt dat nabestaanden van de slachtoffers van rampvlucht MH17 duidelijkheid krijgen, nu de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de oorzaak van de ramp zijn gepresenteerd. De maatschappij liet dat dinsdag weten. De Boeing 777 van Malaysia Airlines is volgens de OVV getroffen door een Buk-raket afgevuurd vanuit een gebied van 320 vierkante kilometer in Oost-Oekraïne. De luchtvaartmaatschappij zegt het onderzoeksteam te bedanken voor de gedetailleerde en uitgebreide rapporten, „die veel inspanningen en middelen hebben gevergd”. Ook de Nederlandse overheid wordt bedankt voor de steun. Malaysia Airlines verzekert de nabestaanden medewerking te zullen blijven geven aan de autoriteiten en de nabestaanden te blijven steunen „totdat alle kwesties zijn afgehandeld”.
14.33 uur: Zuurstofmaskers MH17 waarschijnlijk ongebruikt – Toen het toestel van Malaysia Airlines in de lucht uiteenviel, kwamen de zuurstofmaskers voor de passagiers naar beneden, maar die zijn waarschijnlijk niet gebruikt. Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in zijn rapport over de ramp met vlucht MH17 van vorig jaar. Een van de passagiers was gevonden met een zuurstofmasker om de nek. De onderzoekers weten niet hoe het masker daar kwam. „Het blijft onduidelijk of de persoon het masker in een reflex zelf heeft opgedaan of dat het na het overlijden was gedaan door iemand op de grond”, staat in het eindrapport. Volgens de onderzoekers waren sommige inzittenden, onder wie de twee piloten en een purser, op slag dood. Anderen waren vrijwel meteen buiten bewustzijn. Het is niet na te gaan wie wanneer is overleden. Toenmalig minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken had vorig jaar in het tv-programma Pauw gezegd dat een van de slachtoffers van MH17 was gevonden met een zuurstofkapje op. Op dat moment wisten de nabestaanden dat nog niet. Hij bood daarom excuses aan.
14.30 uur: Ministeries en geheime diensten wisten niets – De Nederlandse ministeries en inlichtingendiensten hadden geen informatie die wees op een concrete dreiging tegen de burgerluchtvaart in Oost-Oekraïne. De Nederlandse overheid had daarom geen aanleiding om een waarschuwing af te geven aan luchtvaartmaatschappijen of hen actief te informeren.
14.20 uur: Buk-raket MH17 uit oude serie raketten – De Buk-raket waarmee vlucht MH17 boven Oekraïne is neergeschoten, is uit een oude serie. Het gaat om de 9M38-serie, die in de Sovjettijd werd geproduceerd, blijkt uit het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Buk-maker Almaz-Antej noemde dinsdag ook de 9M38 tijdens een persconferentie over eigen onderzoek. De raket droeg volgens de OVV een kop van het type 9N314M. Alle andere scenario’s zijn uitgesloten. Volgens Almaz-Antej is de raket voor het laatst in 1986 door de Sovjet-Unie geproduceerd. Het Russische leger zegt in 2011 de laatste raketten van dat type te hebben ontmanteld. Onduidelijk is of Oekraïne nog beschikking heeft over de raketten, die een uiterste levensduur van 25 jaar hebben.
14.14 uur: Reactie Van der Staaij – SGP-leider Van der Staaij vindt het goed dat op belangrijke vragen antwoorden zijn gekomen. Hij maakt zich tegelijk zorgen over de veiligheid van het luchtruim. Bekijk hier een video met Van der Staaij.
14.12 uur: Informatie luchtvaartsector voldoet niet – Het „huidige stelsel van verantwoordelijkheden wat betreft het overvliegen van conflictgebieden voldoet niet”. Die harde conclusie trekt de Onderzoekraad voor Veiligheid dinsdag in het MH17-rapport. Lees hier meer.
14.10 uur: „Fouten bij verstrekken passagiersinformatie” – Het verstrekken van informatie over de passagiers aan boord van ramptoestel MH17 is niet goed verlopen. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid werkten betrokken partijen langs elkaar heen. „De Nederlandse crisisorganisatie heeft niet goed gefunctioneerd en bij de betrokken overheidsorganisaties ontbrak het aan regie.”
14.05 uur: Reactie premier Rutte – „Met het rapport van de Onderzoeksraad is veel duidelijkheid geschapen. Met de presentatie van het onderzoek is de gitzwarte dag weer heel dichtbij. Het rapport geeft veel antwoorden op vragen die al lang bestonden. Laten we hopen dat de afronding van dit onderzoek mensen verder helpt met het verwerkingsproces. Het rapport is een belangrijke bouwsteen in het vinden en berechten van de daders. Het strafrechtelijke spoor is taai en complex.” Rutte wil niet zeggen dat de ramp om een aanslag kan. Daarmee zou hij de rechtsgang in gevaar brengen. Wel roept hij Rusland op mee te werken aan het strafrechtelijk onderzoek.
14.00 uur: Reactie Arie Slob – Arie Slob: „Voor nabestaanden van de mensen die zijn omgekomen is dit een ongelooflijk zware dag. Voor hen is het belangrijk dat er meer duidelijkheid is over wat er met hun geliefden is gebeurd en daarnaast dat er recht gedaan kan worden. Het onderzoek geeft een duidelijk beeld van wat er zich heeft afgespeeld en biedt naar wij hopen mogelijkheden om te komen tot opsporing en veroordeling van de verantwoordelijken voor deze aanslag. Daar moet alle inspanning op gericht zijn. De onderzoeksraad concludeert dat er reden genoeg was om het luchtruim te sluiten, maar dat noch de Oekraïense autoriteiten, noch de luchtvaartmaatschappijen daar gevolg aan hebben gegeven. Dat roept veel vragen op over de gezamenlijke verantwoordelijkheid die overheden, veiligheidsdiensten en luchtvaartmaatschappijen hebben voor de veiligheid van het luchtruim. De aanbevelingen hierover moeten direct worden opgevolgd. Het zou mooi zijn als Nederland met Maleisië en Australië daarin het voortouw neemt.”
13.55 uur: Grondig onderzoek – Het onderzoek naar de ramp met vlucht MH17 is „uiterst grondig” uitgevoerd. Dat zei luchtvaartdeskundige Benno Baksteen, oud-voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, in een eerste reactie tegen de NOS. Advocaat Geert-Jan Knoops sprak van „stevige conclusies”.
13.50 uur: Bekijk animaties – Bekijk hier een film van het onderzoek van de Onderzoeksraad.
13.45 uur: Rapporten Onderzoeksraad – Lees hier de rapporten van de Onderzoeksraad.
13.40 uur: Geen bom in vliegtuig – Uit de vorm van de gaten in de cockpit concludeerde de Onderzoeksraad dat er geen sprake is geweest van een bom in het vliegtuig. Uit de gevonden onderdelen van de raket is geconcludeerd dat het gaat om een raketkop van het type 9M314M, afgevuurd door een BUK-systeem. De inslag vond plaats aan de linkerzijde van de cockpit. Door de inslag van de raket brak het vliegtuig in de lucht in stukken, aldus Joustra. Het voorste deel brak als eerste af. Het staartdeel stortte waarschijnlijk als eerste neer.
13.35 uur: Nabestaanden willen jacht daders – Nu duidelijk is wat er met de rampvlucht MH17 is gebeurd, moet nu de nadruk worden gelegd op het opsporen en berechten van „de schuldigen en zij die nalatig zijn geweest”. Lees hier meer.
13.25 uur: Reden luchtruim te sluiten – Op de dag van de vliegramp met MH17 vlogen 160 vluchten boven Oost-Oekraïne, aldus Joustra. Op het moment van de ramp vlogen er nog drie toestellen in Oost-Oekraïne. Volgens de raad was er voldoende aanleiding om het luchtruim boven Oost-Oekraïne te sluiten. „Iedereen dacht dat het veilig was, ook al wisten ze dat er een gewapend conflict bezig was. Niemand hield rekening met de mogelijkheid dat een civiel vliegtuig op een hoogte van 10 kilometer gevaar liep.” Volg hier de presentatie live.
13.17 uur: Vliegtuig geraakt door BUK-raket – Het vliegtuig van vlucht MH17 is inderdaad getroffen door een BUK-raket, aldus Joustra tijdens de presentatie van de resultaten van het onderzoek van de Onderzoeksraad.
13.10 uur: Presentatie onderzoek bijna van start – De presentatie van het onderzoek van de Onderzoeksraad gaat bijna van start: om 13.15 uur.
12.45 uur: Joustra verbaasd over reactie Russen – OVV-voorzitter Joustra is verbaasd dat de Russen al commentaar hebben geuit op het rapport van de Onderzoeksraad voordat het gepubliceerd. .
12.30 uur: Luchtruim had gesloten moeten zijn – „Het luchtruim boven het oostelijk deel van Oekraïne had ten tijde van de vliegramp gesloten moeten zijn. De risico’s zijn niet adequaat ingeschat.” Dat heeft OVV-voorzitter Tjibbe Joustra tijdens de bijeenkomst met de nabestaanden gezegd.
12.20 uur: Binnen enkele seconden buiten bewustzijn – Ook het ANP meldt dat de passagiers binnen enkele seconden buiten bewustzijn raakten en zijn overleden. De bemanning van de cockpit was op slag dood. Dat is naar buiten gekomen tijdens de bijeenkomst die is gehouden met nabestaanden. Daar zou ook zijn gemeld dat vlucht MH17 moest uitwijken voor een storm en daardoor boven een gevaarlijk deel van Oekraïne kwam te vliegen.
12.15 uur: Per bus naar vliegbasis – Internationale en nationale media met vier bussen onder politiebegeleiding naar de presentatie van rapport MH17. Verkeer wordt stilgelegd. Bussen rijden via achteringang vliegbasis Gilze-Rijen op. Filmen onderweg is strikt verboden.
12.00 uur: „Passagiers verloren direct bewustzijn” – Volgens BBC-journalist Anna Holligan die vandaag aanwezig is bij de presentatie van het rapport van de Onderzoeksraad zou uit het rapport blijken dat de passagiers niets hebben meegekregen van de crash. „Iedereen verloor direct het bewustzijn”, aldus Holligan op Twitter. Ook tijdens de bijeenkomst met de nabestaanden zou zijn gemeld dat de passagiers zo goed als niets hebben gemerkt, aldus NOS-verslaggever Arno Leblanc op Twitter.
11.55 uur: „Heftige ervaring” – Verslaggevers krijgen allemaal een kwartier om de reconstructie van toestel MH17 te bekijken. „Waarschijnlijk zal dat een heftige ervaring zijn”, verwacht RD-verslaggever Gerard ten Voorde. De Onderzoeksraad heeft de cockpit en de businessclass minutieus gereconstrueerd. In de wrakstukken zijn duidelijk de gaten zichtbaar van de objecten die het toestel met hoge snelheid hebben doorboord.
11.50 uur: Strak geregisseerd – Strak geregisseerde bijeenkomst presentatie rapport MH17. „Een bijna militaire operatie”, aldus RD-verslaggever Gerard ten Voorde. De Onderzoeksraad laat niets aan toeval over. Om 12.15 uur vertrekken journalisten naar de presentatieruimte. Om 12.55 uur gaat de zaal open. Klokslag 13.15 uur: start presentatie Tjibbe Joustra van OVV.
11.18 uur: Samenvatting BUK-fabrikant – Lees hier een samenvatting van het nieuws uit de persconferentie van de BUK-fabrikant.
11.00 uur: Nabestaanden in World Forumn – Nabestaanden van rampvlucht MH17 verzamelen zich dinsdag bij het World Forum in Den Haag. Daar worden ze vanaf 11.00 uur geïnformeerd over de onderzoeksresultaten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de oorzaak van de ramp.
10.55 uur: Onduidelijkheid over persconferentie MH17 – „Verslaggevers zouden aanvankelijk na de presentatie geen vragen mogen stellen”, meldt RD-verslaggever Gerard ten Voorde. „Er zijn nu geruchten dat er toch een mogelijkheid wordt geboden.” Terughoudenheid over vragen stellen toont de zorgvuldigheid waarmee de OVV met de crash omgaat, aldus Ten Voorde. „Uitzonderlijk is het wel.”
10.45 uur: Journalisten stromen toe – Journalisten verzamelen zich bij restaurant ‘t Vliegveld, vlakbij de vliegbasis Gilze-Rijen, waar straks het rapport over MH17 wordt gepresenteerd. Zo’n 150 journalisten zullen verslag doen. In het huiselijk aandoende restaurant krijgen ze koffie en broodjes. De presentatie is strak geregisseerd. Vanaf 14.00 uur krijgen journalisten in groepen een kwartier om het deels gereconstrueerde toestel te bekijken. De Onderzoeksraad verzoekt de verslaggevers zich dan „respectvol” op te stellen. Voorzitter Tjibbe Joustra begint om 13.15 uur een presentatie van een half uur.
10.25 uur: „Oekraïne schoot met oude raket” – Volgens de Russische wapenfabrikant Almaz Antej, maker van het BUK-raketsysteem, is het toestel van vlucht MH17 zijn geraakt door een BUK-raket van het type 9M38, aldus het bedrijf na analyse van gevonden deeltjes. De 9M38 is een oud type raket dat door de Sovjet-Unie werd geproduceerd. Het Oekraïense leger heeft dat soort afweergeschut.
10.15 uur: Onderzoeksraad toont reconstructie – De Onderzoeksraad toont vanmiddag ook een reconstructie van het toestel van MH17. „Dat is een uitzonderlijk middel na een vliegtuigcrash”, aldus RD-verslaggever Gerard ten Voorde. „Een reconstructie kost miljoenen euro’s. Het laat zien hoe gevoelig de crash internationaal ligt, zeker in relatie met Rusland. De verdenking richt zich op z’n minst op betrokkenheid van Rusland bij de crash. De OVV zet met een reconstructie elk middel in om het onderzoek naar de oorzaak zo objectief mogelijk te verrichten.” De OVV wijst vandaag geen daders aan. Daarvoor doet Justitie een strafrechterlijk onderzoek.
9.55 uur: „MH17 neergehaald vanaf Oekraïens grondgebied” – De producent van de BUK-raket houdt op dit moment een persconferentie over de vliegramp. De directeur van BUK-fabrikant Almaz Antey, zegt dat het onderzoek van de Onderzoeksraad haaks op hun eigen onderzoek staat. Volgens hem is de raket afgevuurd vanuit het dorp Zaroshchensky, dat in Oekraïens territorium ligt. Als de raket wel vanaf grondgebied zou zijn afgevuurd dat door separatisten werd gedomineerd, zou het vliegtoestel geen schade hebben gehad aan de linkervleugel.
9.40 uur: Belangrijke dag – RD-verslaggevers Johannes Visscher en Gerard ten Voorde zijn onderweg naar vliegbasis Gilze Rijen voor de presentatie van het MH17-rapport van de Onderzoeksraad (OVV). Het is een belangrijke dag, vooral ook voor nabestaanden. „Nationaal en internationaal zijn er steeds meer aanwijzingen dat het toestel is neergehaald door een BUK-raket, die boven de cockpit tot ontploffing is gekomen”, zegt Gerard ten Voorde. OVV geeft vanmiddag duidelijkheid, maar wijst geen schuldige aan.
9.15 uur: Twee verslaggevers RD – Twee verslaggevers van het Reformatorisch Dagblad, Gerard ten Voorde en Johannes Visscher, zijn dinsdag aanwezig bij de presentatie van het onderzoeksrapport. Zij analyseren vanaf luchtmachtbasis Gilze Rijen het laatste nieuws uit het rapport, houden interviews en spreken met nabestaanden.
9.00 uur: Overzicht gebeurtenissen – Lees hier een overzicht op hoofdlijnen van de gebeurtenissen rond de vliegramp met vlucht MH17 tot nu toe.
08.15 uur: Hamvraag OVV – De grote vraag die de OVV zelf nog niet heeft beantwoord is of de Boeing 777 van Malaysia Airlines is getroffen door een raket, zoals algemeen wordt aangenomen en de Volkskrant dinsdag meldt. In de eerste bevindingen van vorig jaar stond alleen dat het toestel was doorboord door „een groot aantal objecten” die het vliegtuig van buitenaf hebben geraakt. Het onderzoek van de OVV gaat niet over de mogelijke daders. Het afzonderlijke strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie gaat daar wel over.
08.10 uur: Nog geen schuldigen – Het onderzoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor de ramp met vlucht MH17 is nog lang niet klaar. Het Openbaar Ministerie gaat ook volgend jaar verder met onderzoek. Er zullen dinsdag dan ook nog geen schuldigen worden aangewezen.
08.05 uur: Vier onderwerpen in rapport – Het rapport dat dinsdagmiddag wordt gepresenteerd, behandelt vier onderwerpen. Reconstructie van de toedracht, de vraag of vlucht MH17 boven oorlogsgebied mocht vliegen, wat inzittenden hebben meegekregen van de inslag en hoe de informatievoorziening van de overheid richting de nabestaanden was.
08.00 uur: „MH17 neergehaald door Russische BUK-raket” – Passagiersvliegtuig MH17 is neergehaald door een BUK-raket van Russische makelij. Dat staat volgens de Volkskrant in het eindrapport van de OVV. De Volkskrant baseert zich op drie bronnen die bij de totstandkoming van het rapport betrokken zijn geweest. De raad wilde dinsdagochtend vroeg niet op de publicatie reageren. Al eerder werd gesuggereerd dat een BUK-raket de ramp met vlucht MH17 in Oost-Oekraïne veroorzaakte. Volgens de bronnen van de krant is het projectiel vanuit pro-Russisch rebellengebied in Oost-Oekraïne afgevuurd. In het eindrapport staan kaarten met grote vierkanten om locaties te markeren waarvandaan de raket moet zijn afgeschoten. De Russische theorie dat een BUK-raket is afgevuurd vanuit een andere plaats, waar het Oekraïense leger het destijds voor het zeggen had, wordt door de onderzoeksraad verworpen. De Volkskrant citeert twee bronnen die zeggen dat „de BUK hoe dan ook in Rusland ontwikkeld en geproduceerd is. Je kunt ervan uitgaan dat die rebellen zo’n BUK-apparaat niet zelf kunnen bedienen, ik vermoed hulp van Russische ex-militairen.”