A350 XWB zet z’n wielen aan de grond op Schiphol
TOULOUSE. De landing is een hoogtepunt. Een Airbus A350 XWB zet vrijdag voor het eerst z’n wielen aan de grond op de luchthaven Schiphol. Finnair heeft de primeur.
Airbus bouwde woensdag een feestje in Toulouse. De vliegtuigfabrikant leverde voor het eerst een A350-900 XWB af aan een Europese maatschappij. De Finnen vlogen hun Xtra Wide Body –een verkeersvliegtuig met een maatje meer– woensdagmiddag over naar Helsinki.
De overdracht is een mijlpaal, aldus Finnairtopman Pekka Vauramo gisteren. „Met de A350 krijgen we de vloot die past bij onze strategie. We kunnen starten om onze groei te realiseren.” De Finnen werken aan een verdubbeling van het aantal passagiers op Azië.
Finnair heeft negentien A350-900’s besteld. Airbus levert de eerste vier nog dit jaar af. Over drie jaar moet de Finse vloot compleet zijn. De toestellen vervangen de A340’s, later moeten ook de A330’s het veld ruimen.
Finnair voert morgen de eerste commerciële vlucht uit met z’n A350, als onderdeel van een kennismakingsrondje langs Europese luchthavens. Vlucht AY841 vertrekt om 08.10 uur in Helsinki en landt –volgens planning– om 09.45 uur op Schiphol. De luchthaven ontvangt daarmee zijn allereerste A350. De retourvlucht richting thuishaven staat gepland om 11.55 uur.
Vliegtuigspotters hebben voor morgen massaal vrij gevraagd om de eerste start en landing mee te maken. Niet zonder reden. Het toestel is bijzonder. De A350 XWB –een gloednieuw, middelgroot langeafstandsvliegtuig– is voor meer dan de helft opgebouwd uit lichtgewicht composiet. Het toestel (lengte 66,89 meter, spanwijdte 64,75 meter, startgewicht 268 ton) kan minimaal 15.300 kilometer per vlucht afleggen.
Airbus claimt dat z’n A350 XWB 25 procent goedkoper vliegt dan oudere toestellen in deze categorie. De prestaties zijn niet alleen te danken aan de gewichtsbesparing, maar ook aan de nieuwe Rolls-Royce Trent XWB-motoren, die aanmerkelijk minder brandstof slurpen.
Airbus bouwt de A350 XWB als antwoord op de ontwikkeling van de Dreamliner van aartsrivaal Boeing. De romp van de A350 is echter 12,5 centimeter breder dan de 787, zegt de Europese vliegtuigfabrikant trots. Om vluchten te veraangenamen zijn de raampjes in de romp groter, terwijl luchtdruk en luchtvochtigheid zijn verbeterd. De A350-cockpit is afgekeken van z’n grote broer, de A380.
Airbus heeft 782 bestellingen van 40 klanten binnengesleept voor de A350. Finnair is in Europa de eerste maatschappij die met het toestel vliegt. Qatar Airways en Vietnam Airlines beschikken al over A350’s.
„Dit toestel is nu al het succesvolste langeafstandsvliegtuig ooit”, verklaart Airbus ronkend. De fabrikant verwacht over vier jaar uit de kosten te zijn. „Daarna wordt de A350 een melkkoe.”