Ryanair verzet zich tegen misleidende reclame
DUBLIN (ANP). Ryanair roept Google op om een einde te maken aan misleidende advertenties van zogenoemde ‘screenscrapers’, bedrijven die vliegtuigstoelen van Ryanair via hun eigen website doorverkopen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij dinsdag aan de Amerikaanse technologiereus laten weten.
De Ierse prijsvechter wil dat Google deze sites geen ruimte meer geeft in zijn zoekmachine. Een van die screenscrapers, eDreams, slaagde er recent in om door Google te betalen hoger op de lijst van zoekresultaten te komen dan Ryanair zelf. De site van eDreams leek ook heel erg op de echte site.
Europa’s grootste budgetmaatschappij maakt zich er al langer hard voor dat consumenten hun Ryanair-tickets alleen via de site van het bedrijf zelf aanschaffen. Bij andere sites zouden er vaak bemiddelingskosten bijkomen of zouden tickets tegen andere boekingsvoorwaarden worden aangeboden dan Ryanair zelf hanteert.
In verband met de kwestie is Ryanair ook verwikkeld in diverse juridische procedures. Recent bevestigde een rechter in Duitsland dat de praktijken van eDreams inderdaad niet door de beugel konden. De site is inmiddels offline. Eerder dit jaar oordeelde het Europese Hof van Justitie in Luxemburg al dat websites die vluchten vergelijken, niet zomaar informatie mogen plukken van Ryanairs eigen site. In die zaak ging het om een geschil met het Nederlandse bedrijf PR Aviation.