Macintosh ziet winst dalen
Macintosh Retail Group is er ondanks moeilijke marktomstandigheden vorig jaar in geslaagd 1,9 procent meer omzet te behalen.
De inkomsten kwamen uit op 781,2 miljoen euro. De totale nettowinst daalde daarentegen van 26,4 miljoen euro in 2002 naar 12,7 miljoen euro.
De winst uit de gewone bedrijfsvoering nam wel toe. Dat resultaat steeg van 12,2 miljoen euro tot 12,7 miljoen euro, zo heeft de onderneming vandaag gemeld bij de publicatie van haar jaarcijfers. In Nederland, België, Frankrijk en Duitsland heeft Macintosh in totaal 720 winkels. In Nederland is het concern actief met winkelformules als Kwantum, Piet Klerkx, Dolcis, Manfield, Halfords en BelCompany.
De onderneming meent dat er dit jaar opnieuw sprake is van een moeilijke markt. Daarom legt zij wederom de nadruk op de beheersing van kosten en voorraden. Het winkelconcern wilde zich vandaag niet concreet uitspreken over de verwachte resultaatontwikkeling.
Wel stelde de raad van bestuur dat Macintosh „een goede basis heeft om bij marktherstel stappen voorwaarts in het resultaat te maken.” Het bedrijf legt „de hoogste prioriteit” bij de verdere profilering van de winkelformules, het agressiever maken van acties en communicatie, en het sneller inspelen op de „steeds onvoorspelbaardere consument.”