Politiek

Ingrepen nodig bij tunnels van traject HSL

DEN HAAG (ANP). Meerdere tunnels en andere betonnen bouwwerken van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en België zullen zonder maatregelen de beoogde levensduur van honderd jaar niet halen. Bij de tunnel ten noorden van Rotterdam bijvoorbeeld komt dan een deel van de wapening over twintig tot veertig jaar bloot te liggen.

1 October 2015 20:25Gewijzigd op 15 November 2020 22:13

Dat staat in een onderzoek dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De betonrot dreigt bij delen die blootgesteld zijn aan het weer (vorst en dooi). Eerder was al geconstateerd dat het beton erg poreus is. De onderzoekers stellen onder meer voor het beton van een laagje te voorzien (coating). Eventuele maatregelen zouden kunnen oplopen tot een kostenpost van 200 miljoen euro.

Het onderzoek werd gestart omdat er opvallend veel mos groeit op delen van de tunnel bij Rotterdam. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt of de schade kan worden verhaald op de bouwbedrijven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer