„Doeboek Hoogvliet niet volgens reclameregels”
AMSTERDAM (ANP). Supermarktketen Hoogvliet heeft zich afgelopen zomer niet aan de regels voor kindermarketing gehouden toen ze een Vakantie Doeboek uitbracht voor kinderen tot twaalf jaar. Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) staan in het boek, dat verder volstaat met puzzels en spelletjes, allerlei producten die slecht zijn voor kinderen, zoals koekjes, snoep, hagelslag en frisdrank. Bovendien heeft het bedrijf reclame gemaakt gericht op kinderen jongen dan zeven jaar, wat sowieso niet mag.
Voedselwaakhond foodwatch en de Alliantie Stop Kindermarketing hadden de zaak aangespannen bij de RCC.
Hoogvliet en de twaalf voedselfabrikanten die aan het boek meewerkten, hebben verder niet duidelijk gemaakt dat het om advertenties ging. „Volgens de RCC is sprake van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames ‘vermomd’ waren als puzzels, kleurplaten en andere kinderspelletjes”, aldus foodwatch.
De commissie doet geen aanbeveling, omdat Hoogvliet al heeft gezegd dat het bedrijf „deze manier van reclame maken niet meer zal toepassen”.