„Machtspositie NS belemmert concurrentie”
DEN HAAG (ANP). De machtspositie van de Nederlandse Spoorwegen bij het reizigersvervoer belemmert de concurrentie. Die „waarschijnlijk aanzienlijke” machtspositie van de NS is vooral het gevolg van de politieke keuze om het spoorbedrijf het alleenrecht te geven voor rijden op het hoofdrailnet.
Dat is de strekking van een conceptrapport van het Britse onderzoeksinstituut Europe Economics, dat is gemaakt in opdracht van kartelwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De NS heeft in elk geval tot 2025 het alleenrecht voor het hoofdrailnet. Die status brengt belangrijke voordelen met zich mee, zoals het eigendom van de kaartautomaten en het management van de reizigersinformatie. Die voordelen geven de NS „mogelijk” een voorsprong bij het bieden op andere vervoerconcessies en ze zijn „mogelijk” van invloed op de winstgevendheid van andere vervoerders, staat in het rapport.
Bij het vrachtvervoer over het Nederlandse spoor lijkt de Duitse vervoerder DB Schenker volgens de onderzoekers te beschikken over een machtspositie op deelmarkten. Het gaat dan om markten waar goederenvervoer over de weg en per binnenvaartschip geen alternatief vormen.
ACM heeft om het onderzoek gevraagd wegens een Europese richtlijn over machtsposities op het spoor. Vervoerders die ook actief zijn met andere diensten, zoals de exploitatie van stationswinkels, moeten de activiteiten volgens deze richtlijn onderbrengen in twee aparte bedrijfsonderdelen.
ACM heeft het rapport naar alle betrokken partijen gestuurd. Op basis van hun reacties maakt Europe Economics een definitief rapport. Dat kan de toezichthouder gebruiken voor verdere besluitvorming.