„Virtuele rijtests hebben weinig effect”
DEN HAAG (ANP). Virtuele rijvaardigheidstrainingen hebben weinig effect en de opgedane kennis en vaardigheden ebben snel weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat dinsdag is gepubliceerd. Het onderzoek richtte zich op beginnende automobilisten.
Een goede vervanging van praktijk rijvaardigheidscursussen - om ongelukken met jonge automobilisten te voorkomen - zijn cursussen met virtual reality brillen of een iPad niet.
Het onderzoek in opdracht van verzekeraar Interpolis laat zien dat alleen op het vlak van risicoperceptie een training met de iPad jonge automobilisten positief beïnvloedt. „Ze zien de oorzaken van verkeersongevallen sterker als iets dat door de bestuurder zelf kan worden beïnvloed en minder als iets dat afhankelijk is van toeval.” Tot ander verkeersgedrag leidt dat echter niet.
Praktijkles op een oefenterrein zorgt voor meer kennis, een betere risicoperceptie en minder risicogedrag. Nadeel is dat jonge automobilisten hun „eigen technische rijvaardigheid én hun eigen vaardigheid in het mijden van risico’s sterker inschatten. Uit onderzoek is gebleken dat een sterk vertrouwen in de eigen technische rijvaardigheid samenhangt met een hoger ongevalsrisico.” Een sterk vertrouwen in het vermogen om risico’s te mijden kan dat evenwel compenseren.