A2 Den Bosch in 2005 flink op de schop
De rondweg A2 bij Den Bosch moet in 2005 op de schop. Dat heeft de directie van Rijkswaterstaat in Noord-Brabant maandag bekendgemaakt. De rondweg Den Bosch wordt met een aantal rijstroken uitgebreid.
Opvallend is dat de ’nieuwe’ rondweg uit twee trajecten bestaat. Het doorgaande verkeer tussen Utrecht en Eindhoven wordt gescheiden van het regionale en lokale verkeer. Volgens Rijkswaterstaat moet het scheiden van de twee verkeersstromen tientallen minuten tijdwinst opleveren voor het autoverkeer.
Nu staan er nog regelmatig files op het traject tussen de rivier de Maas en Vught. Die worden volgens Rijkswaterstaat veelal veroorzaakt doordat lokaal verkeer op de snelweg in- en uitvoegt. Om dat tegen te gaan, worden er in beide richtingen rijstroken aangelegd waarop alleen doorgaand verkeer mag rijden.
Deze zogeheten transitstroken worden met een berm gescheiden van de rijbanen voor het verkeer van en naar Den Bosch. Daardoor moet het verkeer naar de Brabantse hoofdstad ruim van tevoren de juiste rijbaan kiezen. „Verkeer naar Den Bosch zal extra goed op de borden moeten kijken”, aldus G. Pereij, hoofd verkeer en vervoer bij Rijkswaterstaat.
De aanbesteding van het 300 miljoen euro kostende project tussen Vught en de Maasbrug is maandag begonnen. Vijf grote aannemers worden uitgenodigd in te schrijven op de nieuwe rondweg. Na de aanleg is de hoofdaannemer zeven jaar lang verantwoordelijk voor het onderhoud. „Door de aannemer verantwoordelijk te maken voor het onderhoud, hebben we een soort garantieregeling voor de weg”, verduidelijkt Pereij de nieuwe werkwijze.
De verbouwing van de A2 rond Den Bosch moet in 2010 klaar zijn. Op de A2 tussen Amsterdam en Maastricht wordt op meerdere plaatsen aan de weg gewerkt om files tegen te gaan. In 2011 moeten alle knelpunten zijn aangepakt.