Werkgerelateerde e-mail verstoort privéleven werknemers
Werkgerelateerde e-mails verstoren steeds meer het privéleven van werknemers tijdens weekenden en vakanties, op bruiloften en bij begrafenissen, en soms zelfs tijdens een bevalling. Doordat werknemers altijd met internet en de groeiende stroom werkmails zijn verbonden, zijn privémomenten niet meer veilig.
Dit blijkt uit het derde jaarlijkse onderzoek van GFI Software onder vijfhonderd medewerkers van Amerikaanse bedrijven van maximaal vijfhonderd werknemers.
Uit het onderzoek blijkt dat werkmail steeds meer beslag legt op het persoonlijke leven en de vrije tijd van medewerkers. Van de ondervraagden zegt 58 procent op vrije dagen minstens eenmaal per dag zijn of haar werkmail te checken – een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar. Van de respondenten geeft 39 procent toe dat men meerdere keren buiten werktijd om werkmail controleert. Dit kan zijn voor of na het werk, in het weekend of op vrije dagen zijn. Daarnaast verklaart 39 procent ook ’s avonds na elf uur nog even de werkmail te checken.
E-mail is nog steeds de meest gebruikte communicatievorm: 39 procent van de ondervraagden noemt dit als het belangrijkste communicatiemiddel. Vorig jaar was dit percentage nog 47 procent. Een-op-een-ontmoetingen staan tweede met 29 procent (een stijging van zeven procent), en de telefoon (mobiel en vaste lijn) derde met 24 procent (een daling van vier procent). Instant messaging is de laatste in de rij met slechts acht procent van de respondenten, die dit als favoriete communicatiemiddel
Belangrijkste onderzoeksresultaten:
• 74 procent checkt werk-e-mail regelmatig tijdens het weekend en 54 procent doet dit ook tijdens de vakantie;
• bijna acht procent heeft weleens mail gecheckt tijdens een activiteit van een kind op school, zes procent tijdens een huwelijk, vier procent terwijl zijn vrouw aan het bevallen was en drie procent tijdens een begrafenis;
• iets minder dan dertien procent heeft weleens ruzie gehad thuis om het checken van werkmails in de vrije tijd;
• voor 37 procent vormt spam de grootste e-mailergernis, voor 27 procent is dat de gewoonte van mensen om onnodig te cc’en, wat dan weer een grote hoeveelheid ‘reply all’-mails tot gevolg heeft;
• 25 procent voelt zich verplicht binnen vijftien minuten te antwoorden op een e-mail, terwijl slechts elf procent van de afzenders van e-mails binnen een kwartier antwoord verwacht;
• 67 procent reageert in minder dan een uur op e-mails, zes procent doet er meer dan een week over;
• 36 procent steekt geen tijd in het ordenen van e-mails, alles blijft in de inbox.