Economie

Prijzenslag breidt zich uit naar vlees

De prijzenslag tussen de supermarkten breidt zich uit naar vlees. De supermarktketen Albert Heijn prijst vanaf maandag 65 vleesartikelen structureel gemiddeld 15 procent lager. Volgens supermarktdeskundige G. Rutte is het de eerste supermarktonderneming die zich aan vlees waagt.

Redactie economie
8 March 2004 09:28Gewijzigd op 14 November 2020 01:01

AH verlaagt prijzen van het eigen merk en van biologisch vlees. Volgens een woordvoerster werkte AH al veel met tijdelijke aanbiedingen, maar „die werden niet altijd herkend door de consument.” Rutte denkt dat vooral C1000, evenals AH deel van Ahold, de klappen krijgt. „Die winkel richt zich vooral op gezinnen met kleine kinderen en daar richt AH zich niet op.”

Een woordvoerder van de organisatie achter C1000, Schuitema, erkent dat vlees voor deze keten een van de belangrijkste producten is. „Wij zijn daarin de goedkoopste en blijven dat.” Maandag kijkt het bedrijf welke vleesproducten AH verlaagt om daarna actie te ondernemen. „Wij laten ons niet de kaas van het brood eten.”

Volgens Rutte haalt een supermarkt 12 tot 13 procent van zijn omzet uit vlees. De marges bedragen volgens hem 40 tot 50 procent. „Maar er zit veel werk in en veel moet worden weggegooid.” Eerder zette AH het mes in de melkprijs. Daardoor namen de omzetten flink toe, weet Rutte, al kostte het Ahold geld. „Daar zijn ze diep mee gegaan.”

AH begon in oktober met de prijzenslag. Het bedrijf vond dat het te duur was geworden en wilde marktaandeel terugwinnen. Andere ketens volgden de prijsverlagingen. „AH is inmiddels weer de duurste”, stelt Rutte. „Maar het prijsverschil is wel minder geworden.”

AH stelt dat de prijsverlagingen niet worden afgewenteld op de leverancier. „Wij moeten meer vlees verkopen en efficiënter werken”, zei de woordvoerster zaterdag. Volgens Rutte is bij veel andere producten wel een deel van de lagere prijs doorberekend aan de leverancier. Zuivelconcern Friesland Coberco zei eerder deze week dat de winst over 2003 mede was gedaald door de prijzenslag onder de supermarkten.

Ook de zelfstandige ondernemer die is aangesloten bij een organisatie als AH, C1000 of Super de Boer moet volgens Rutte meebetalen. „Dit leidt ertoe dat filialen onder curatele van de organisatie komen”, voorspelde hij. „Investeringen halen de ondernemers er niet meer uit.” Kleinere winkels (tot 1200 vierkante meter) zullen volgen hem op termijn niet overleven. „Zij kunnen de concurrentie niet aan. De winkel is gewoon fysiek te klein om de omzet te halen die nodig is om nog winst te maken.”

Laurus liet deze week eveneens van zich horen. Vanaf maandag verlaagt het concern bij Super de Boer prijzen van onder meer koffie, chips en aardappelen, groente en fruit. Ook Laurus wil gezinnen met kinderen aan zich binden.

De Nederlandse vleessector is somber nu de prijzenslag in de supermarkten zich lijkt uit te breiden tot vlees. „Ik maak mij vooral zorgen over de varkenshouderij”, zei voorzitter J. Ramekers van het Productschap Vee, Vlees en Eieren (PVE) zondag. Supermarkten halen vooral varkensvlees uit eigen land. Rundvlees komt ook uit andere regio’s, onder meer uit Zuid-Amerika.

Hoewel AH zaterdag zei dat het de prijsverlagingen niet afwentelt op de groothandel, is de PVE-voorzitter daar niet zo zeker van. „De toeleverancier moet op de een of andere manier toch betalen en dus ook de boer”, meende Ramekers. En dat terwijl volgens hem de varkensprijs al twee jaar op een laag peil staat. Hij zegt nog geen concrete signalen te hebben ontvangen uit de branche dat supermarkten lagere prijzen willen afdwingen.

Dat de vleessector een vuist maakt tegenover de supermarktbranche is voor Ramekers geen optie. „Dan heb ik meteen de Nederlandse Mededingingsautoriteit tegenover mij. Het is gewoon het vrije spel van markten”, verzuchtte hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer