Schrijver ”Israël Gods oogappel” voert pleidooi om Gods Woord serieus te nemen
De prediking over het uitzien naar de wederkomst heeft positieve gevolgen voor de individuele gelovige en de gemeente. Het verlangen naar de wederkomst brengt dichter bij God, bij Zijn volk en bij de mensen die verloren dreigen te gaan.
Dat verlangen maakt ook losser van de wereld, van de zonde en van het eigen ik. Dat zegt auteur Hendrik Schipper in zijn boek ”Israël Gods oogappel”. Hierin voert hij een dringend pleidooi om Gods Woord serieus te nemen in de verwachting van de toekomst.
In de belijdenisgeschriften staat de wederkomst van de Heere Jezus vermeld, vooral in de betekenis om te oordelen de levenden en de doden. Allerlei andere aspecten ontbreken, terwijl talrijke teksten in de Bijbel gaan over het toekomstige rijk van de Messias op aarde. Ook zijn er veel passages over de terugkeer van het Joodse volk naar het aan de vaderen beloofde land, over het herstel van dit land, over het herstel van Jeruzalem als de stad van de grote Koning. Hetzelfde geldt voor de bekering van het Joodse volk en over de gevolgen van die bekering.
De auteur verwijst in zijn behandeling niet slechts naar honderden teksten, maar schrijft ze steeds helemaal uit (in de Herziene Statenvertaling) om de lezer een indruk te geven van de overweldigende rijkdom van Gods Woord. Daardoor is het boek omvangrijk geworden, maar de prijs is opvallend laag.
De kracht van het boek is dat de Bijbel uitgebreid aan de orde komt, inclusief veel tamelijk onbekende gedeelten. Het nadeel van de gekozen benadering is dat de auteur allerlei keuzes maakt zonder deze duidelijk te verantwoorden. Waarom passen bepaalde profetieën en psalmen bij een specifieke periode van de eindtijd?
Bij de behandeling van de ”grote verdrukking” noemt Schipper heel kort vier benaderingen van het boek Openbaring. Met een enkele zin kiest hij voor de opvatting dat dit Bijbelboek gezien moet worden als een boek met profetieën van gebeurtenissen die nog komen. Deze keuze gaat echt te snel en zal lang niet elke lezer overtuigen. Dit geldt voor nog veel meer zaken van het hedendaagse kerkelijke leven.
Schipper citeert auteurs uit de Vroege Kerk en uit de Nadere Reformatie. Nieuw ten opzichte van soortgelijke boeken is dat hij ook vaak Joodse stemmen aanhaalt, vooral uit rabbijnse geschriften. Mogelijk gebeurt dit ook om in Israël de Joden aan te spreken.
Bij de citaten is echter wel lastig dat uitspraken uit allerlei stromingen en perioden geciteerd worden, zonder duidelijk kader waarin de uitspraken staan. Zo worden rabbi Simeon Ben Jochai en de Zohar geciteerd, met als tijdsaanduiding de 2e eeuw. Er is echter veel meningsverschil over dit geschrift, omdat het mogelijk een vervalsing uit de 13e eeuw is, en ook over de kabbala kunnen veel negatieve dingen worden gezegd.
Van het hele boek geldt: de auteur geeft veel informatie, maar de lezer zal zelf meer achtergronden moeten opzoeken. De hoofdzaak is duidelijk: Israël was en is nog steeds Gods oogappel. Ook moeten er nog veel profetieën, zoals over de bekering van Israël en de wereldwijde gevolgen voor de andere volken, nog vervuld worden. Met die hoofdzaken stem ik in, maar niet altijd zijn de profetieën helder genoeg om concrete toepassingen te maken. Hier en daar maakt de auteur een te groot onderscheid tussen Israël en de gemeente. Ook over de opname van de gemeente verschil ik met de auteur van mening. In ieder geval stimuleert dit boek om Gods Woord te lezen en de rijkdom ervan ter harte te nemen.
Boekgegevens
Israël Gods oogappel. Beloften voor Israël in verleden – heden – toekomst. Israël in profetisch Bijbels perspectief, Hendrik Schipper; uitg. Boaz Multi Media, Veenendaal, 2015; ISBN 978 94 9138 204 8; 693 blz.; € 17,50.