Kamer eist debat passend onderwijs
DEN HAAG. De Tweede Kamer wil uitvoerig met staatssecretaris Dekker van Onderwijs debatteren over een onderzoek naar het gebrek aan acceptatie van het zogenoemde passend onderwijs bij leerkrachten.
Dinsdagmorgen bracht DUO Onderwijsonderzoek de resultaten naar buiten van een onderzoek onder 1600 leraren en schooldirecteuren naar de invoering van passend onderwijs. De meerderheid van de leerkrachten is negatief over deze onderwijsvernieuwing, waarbij zorgleerlingen zo veel mogelijk in het gewone onderwijs blijven.
Van de leerkrachten in het basisonderwijs is 54 procent tegen het project. Zij vinden dat de extra zorg ten koste gaat van andere kinderen in de klas. Op dit moment hebben gemiddeld vijf kinderen per klas extra zorg nodig. Het kost leerkrachten veel tijd om extra zorg aan een beperkt aantal leerlingen te geven. Ze ervaren tijdgebrek en toegenomen werkdruk. Ze zien de invoering van passend onderwijs als een bezuiniging. Schooldirecties zijn wat positiever over passend onderwijs dan degenen die voor de klas staan.
PvdA-Kamerlid Ypma noemde de resultaten van het onderzoek gisteren tijdens het mondelinge vragenuur „zorgwekkend.” SP-Kamerlid Siderius ging een stap verder en noemde de situatie „onaanvaardbaar” en eiste onmiddellijke actie van staatssecretaris Dekker. D66-Kamerlid Van Meenen maakte een vergelijking met het „pgb-drama”; hij vindt dat het idee van het passend onderwijs „faalt.” SGP-Kamerlid Bisschop had kritiek op de uitwerking van het passend onderwijs en vroeg wat de bewindsman concreet gaat doen. ChristenUniefractievoorzitter Slob adviseerde de bewindsman om de tafel te gaan met de betrokkenen om de zorgen te bespreken.
Staatssecretaris Dekker legde uit dat het passend onderwijs geen bezuiniging is en dat scholen veel vrijheid hebben om het passsend onderwijs op hun eigen manier uit te werken. Op verzoek van de Kamer gaat hij een brief schrijven en daarna vindt een debat plaats.