Natte zomer drukt fietsomzet Brits Halfords
LONDEN (ANP). De Britse detailhandelaar Halfords heeft de verkoop van fietsen en toebehoren in de zomermaanden met 11 procent zien dalen vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf, dat geen banden heeft met de gelijknamige winkelketen in Nederland, gaf woensdag in een tussentijds handelsbericht onder meer het wisselvallige weer de schuld.
Daarnaast waren de sterke rijwielverkopen van vorig jaar moeilijk te evenaren. Groot-Brittannië klom in de zomer van 2014 massaal op de fiets, geïnspireerd door de start van de Tour de France in Yorkshire. Ook in de jaren daarvoor zorgden de sportieve successen van renners als Bradley Wiggins en Chris Froome al voor een stijgende belangstelling voor de wielersport.
Ondanks de teleurstellende cijfers heeft bestuursvoorzitter Jill McDonald er alle vertrouwen in dat het op de langere termijn wel goed komt met de fietsverkoop. Zij beloofde dat Halfords dit najaar met nieuwe groeiplannen komt voor deze markt, waarin ook de Nederlandse fietsfabrikant Accell via onder meer zijn bekende dochtermerk Raleigh actief is.
Halfords zag de verkopen van auto-onderdelen en -accessoires in juli en augustus wel toenemen. Die groei was echter niet sterk genoeg om de fikse daling van de fietsverkopen te compenseren. De totale omzet zakte op vergelijkbare basis met 1,3 procent. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar werd nog een groei behaald van 3,5 procent.