Betere cijfers voor speelgoedbedrijf Lego
BILLUND (ANP/BLOOMBERG). Het Deense speelgoedbedrijf Lego heeft in de eerste helft van dit jaar de resultaten flink zien verbeteren, geholpen door sterke groei in het Verre Oosten. Dat maakte de fabrikant van speelgoedsteentjes woensdag bekend.
De omzet klom met 23 procent tot ruim 14 miljard kroon (1,9 miljard euro) en de nettowinst ging met 31 procent omhoog naar 3,6 miljard kroon. Lego breidt zijn activiteiten in Azië uit om in te kunnen springen op verdere groei. Zo worden meer werknemers aangenomen voor een nieuwe fabriek in China.
Het bedrijf profiteerde ook van een goede verkoop van meisjesspeelgoed en speelgoed verbonden aan de bioscoopfilm Jurassic World.
Lego presteert beduidend beter dan zijn Amerikaanse rivalen Mattel en Hasbro. Mattel, vooral bekend van Barbie, zag de omzet in de eerste helft met bijna 5 procent dalen, terwijl bij Hasbro, producent van onder meer Transformers, slechts sprake was een zeer kleine groei.
Vorig jaar had Lego ongeveer 66 procent van de wereldwijde markt voor speelgoedblokjes in handen. Kenners verwachten dat de waarde van die markt zal groeien naar 14,5 miljard dollar in 2019, van 9,3 miljard dollar in 2014.
Lego heeft sinds 2010 zijn personeelsbestand met meer dan 50 procent verhoogd tot ruim 15.000 werknemers. In de eerste helft van dit jaar werd een grotere verpakkingsfabriek in Tsjechië in gebruik genomen.