Economie

Moederbedrijf Jaguar ziet winst halveren

MUMBAI (ANP/BLOOMBERG). Tata Motors, het Indiase moederbedrijf van de Britse luxe automerken Jaguar en Land Rover, heeft in het afgelopen kwartaal de winst wederom zien halveren. Dat maakte de grootste autofabrikant van India vrijdag bekend. Onder meer zwakkere verkoopprestaties in China waren debet aan de winstdaling.

7 August 2015 13:45Gewijzigd op 15 November 2020 20:55

De nettowinst in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar zakte naar 27,2 miljard roepies (390 miljoen euro), van 54 miljard roepies een jaar eerder. Ook in het vierde kwartaal van afgelopen boekjaar zag het bedrijf de winst al meer dan halveren.

De winst bij de Jaguar- en Land Roverdivisie daalde tot omgerekend 699 miljoen euro, tegen 984 miljoen euro een jaar geleden. Net als veel andere automakers als Toyota en BMW verlaagde het bedrijf zijn verkoopdoelstelling voor China, waar de verkopen in het afgelopen kwartaal met 33 procent terugliepen.

Verder kampte Tata met een zwakkere verkoop van zijn personenauto’s op de Indiase thuismarkt.

Ondanks de winstdaling rekent Tata erop dit jaar een recordaantal Jaguars en Land Rovers te slijten. Het bedrijf voorziet voor het hele jaar wereldwijd meer dan 500.000 voertuigen aan de man te brengen. In het afgelopen boekjaar werden er 462.678 auto’s van de merken verkocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer