Economie

EU ontkent prijsstijging door nieuw systeem autoverkoop

De Europese Commissie ontkent dat een liberalisering van de autoverkoop zal leiden tot prijsstijgingen in landen met hoge belasting op nieuwe voertuigen, zoals Nederland. De organisatie van autoproducenten ACEA zei eerder deze week dat meer concurrentie leidt tot grotere gelijkheid van consumentenprijzen in de EU. Daardoor zullen de prijzen voor Nederlandse consumenten juist omhoog gaan, meent ACEA.

ANP
8 February 2002 15:29Gewijzigd op 13 November 2020 23:24

Experts van de Europese Commissie ontkenden dit vrijdag. Zij zeggen dat dan namelijk alle producenten hun prijzen zullen verhogen, wat volgens hen niet het geval zal zijn. „Dergelijke aanwijzingen hebben wij niet”, aldus een expert.

Nederland heeft relatief lage consumentenprijzen, omdat op elke nieuwe auto een belasting van 43 procent wordt geheven. Hierdoor is het voor automobilisten uit andere EU-lidstaten aantrekkelijk in Nederland een nieuwe wagen te kopen, omdat zij deze belasting niet hoeven te betalen. De grote autofabrikanten verbieden hun dealers tot op heden echter te verkopen aan klanten uit andere landen.

Dit is volgens Europees commissaris Monti (concurrentiebeleid) in strijd met de EU-regels voor de interne markt. De Europese Commissie wil daarom in oktober een nieuw systeem invoeren, waarbij dealers ook in het buitenland mogen verkopen. Lidstaten en fabrikanten kunnen hiertegen nog wel bezwaar maken, maar de commissie zal hierover uiteindelijk zelf beslissen.

Volgens ACEA leidt het nieuwe systeem tot een brede harmonisatie van consumentenprijzen in Europa. De lage Nederlandse consumentenprijs gaat daardoor omhoog. De Nederlandse consument wordt daardoor extra getroffen, zo stellen de fabrikanten. De Nederlandse consument moet namelijk wel de belasting van 43 procent afdragen. De commissie verwacht eerder dat het systeem leidt tot meer concurrentie en daardoor lagere prijzen.

Vooral Britse automobilisten zullen profiteren van het nieuwe systeem. De producenten hebben de Britse markt onderling afgeschermd en houden de prijzen daar extra hoog, mede omdat het erg moeilijk is een auto met stuur aan de rechterkant te kopen in andere EU-lidstaten. De industrie stelt bijvoorbeeld Nederlandse, Belgische of Deense dealers zeer weinig auto’s met stuur aan de rechterkant ter beschikking voor Britse klanten die willen profiteren van lage prijzen.

Doordat in de toekomst dealers ook buiten hun eigen territorium mogen verkopen, kunnen zij volgens de commissie-experts ook eenvoudiger aan auto’s komen met een stuur rechts. Deze auto’s kunnen zij dan verkopen tegen een veel lagere prijs dan die op de Britse markt.

Door het hoge prijsniveau in Groot-Brittannië is een op de vijf nieuwe auto’s daar door consumenten zelf nu al uit een ander EU-land geëimporteerd. Er bestaan speciale autoreizen voor Britten naar Nederland of België. Brusselse dealers bieden Britse klanten zelfs complete toeristische arrangementen aan met de garantie op prijzen die tot 30 procent lager liggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer