Luxottica profiteert van zwakke euro
MILAAN (ANP/BLOOMBERG). De Italiaanse zonnebrillenfabrikant Luxottica heeft in het tweede kwartaal van het jaar een recordwinst geboekt. Het moederbedrijf van merken als Ray-Ban en Oakley profiteerde van sterke verkopen in de Verenigde Staten en de zwakke euro, zo werd maandag bekendgemaakt.
Ook de kwartaalomzet, in het traditioneel toch al sterke tweede kwartaal, lag volgens het bedrijf nog nooit zo hoog. Luxottica bracht in de drie maanden tot juli voor krap 2,5 miljard euro zonnebrillen aan de man. Dat leverde het bedrijf een recordwinst van 295 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten lag de omzet van Luxottica in in het tweede kwartaal 4,9 procent hoger dan een jaar eerder.
De winst over de eerste zes maanden van het jaar ging met 29 procent omhoog tot 505 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de omzet met een vijfde steeg tot 4,7 miljard euro. De omzet in Noord-Amerika, goed voor circa 58 procent van Luxottica, steeg met ruim 29 procent naar 2,7 miljard euro. In Europa gingen de verkopen met 9 procent omhoog.
De top van het bedrijf kijkt met vertrouwen naar de tweede helft van het jaar. Het bedrijf handhaafde de verwachtingen voor het hele jaar.