Economie

„Industrievlees vaker in de aanbieding”

RIJSWIJK (ANP). De zeven grootste supermarkten van Nederland hebben in de eerste helft van dit jaar bijna een kwart meer gestunt met industrievlees dan in dezelfde periode in 2014. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Biologisch vlees zou juist minder vaak in de aanbieding zijn geweest.

27 July 2015 06:27Gewijzigd op 15 November 2020 20:41
Beeld ANP
Beeld ANP

De dierenwelzijnsorganisatie bekeek voor het onderzoek folders van supermarkten. Daaruit bleek dat het aantal ‘stunts’ met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk steeg met 23 procent naar 1511 aanbiedingen. Biologisch vlees zou 19 keer in de aanbieding zijn geweest. „In 2014 was dat nog 30 keer. Een daling van 37 procent”, stelt Wakker Dier.

De organisatie heeft de overheid opgeroepen ‘kiloknallers’ te verbieden, omdat de cijfers zouden aantonen dat supermarkten niet uit zichzelf stoppen met de acties. Met een verbod kan veel dierenleed worden voorkomen, aldus Wakker Dier. „De overheid heeft doelstellingen voor duurzame landbouw, aanpak van voedselfraude en verminderd antibioticagebruik. Supermarkten dwarsbomen deze doelstellingen door steeds meer te stunten met vlees”, aldus Wakker Dier. „Het eeuwige gestunt met industrievlees houdt de ontwikkeling van diervriendelijke producten tegen.” De organisatie kondigt aan in de zomer „groots actie te gaan voeren”.

Er zijn wel lichtpuntjes, meldt Wakker Dier verder. Supermarktketen Plus heeft aangekondigd „minder diep te gaan stunten” met vlees. Eerder zegden Jumbo, Aldi, Dirk en Dekamarkt al toe geen reclame meer te maken voor plofkip. Het aantal aanbiedingen voor vlees met één Beter Leven-ster steeg met 67 procent naar 211. „Dat is nog steeds maar 10 procent van het totaal aantal vleesaanbiedingen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer