Economie

Consumentenbond bemiddelt voor boze Essent-klanten

De Consumentenbond gaat bemiddelen tussen Essent en klanten die vinden dat zij een te hoge of onjuiste rekening hebben gekregen. Volgens een woordvoerster van de consumentenorganisatie regende het afgelopen jaar honderden klachten van haar leden over het energiebedrijf.

ANP
1 March 2004 15:03Gewijzigd op 14 November 2020 01:00

Essent gaf maandag toe „dat het steken heeft laten vallen” bij een aantal klanten. Een woordvoerder wijt de problemen aan de omschakeling naar een nieuwe klantenadministratie vorig jaar zomer. Over een te hoge jaarrekening zegt hij dat dat komt doordat in de laatst berekende periode een extra wintermaand zit. Dat kwam weer doordat in sommige gebieden de meteropnemer zelf langs de stand op heeft genomen. Dat gebeurt eens in de drie maanden.

Juist dan verstoken mensen veel gas. Volgens de woordvoerder van Essent betalen mensen daardoor soms tientallen procenten meer. Hij toonde begrip voor de actie. „Mensen begrijpen de verhoging niet. Zeker speelt ook het sentiment van de liberalisering mee. Vroeger stelden mensen een vraag over de rekening, tegenwoordig dienen zij een klacht in.”

Volgens hem betekent dat niet dat er in incidentele gevallen een te hoge rekening is geleverd. „Wij hebben ook in de media gelezen van verhogingen van 50 procent in een jaar.”

De bemiddelingsactie van de Consumentenbond geldt alleen voor leden. Die betalen per bemiddeling 11 euro. Is de klacht gegrond, dan betaalt Essent dat bedrag terug.

De Consumentenbond voerde vorig jaar een soortgelijke actie bij energiebedrijf Nuon. Die bemiddelingspoging leverde bijna tweehonderd deelnemers op. Het bedrijf heeft hen snel een oplossing geboden, aldus de bond.

Voor minister Brinkhorst van Economische Zaken zijn de bevindingen van de Consumentenbond geen reden om het vrij maken van de elektriciteitsmarkt op 1 juli van dit jaar niet door te laten gaan. „Die datum staat nog recht overeind,” aldus de bewindsman. Hij gaat ervan uit dat de energiebedrijven hun administratie en organisatie op tijd in orde hebben om het klanten mogelijk te maken makkelijk van leverancier te wissen. Deskundigen gaan nu na of dit inderdaard het geval is. Over enkele weken gaan hun bevindingen naar de Tweede Kamer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer