Komst van V50 laat het doek voor V40 vallen

In het kielzog van de Volvo S40 volgt de Volvo V50. Technisch zijn de auto’s vrijwel identiek, maar optisch is dat geenszins het geval. Voorbij de middenstijl begint het onderscheid. Een eerste kennismaking met een gedoodverfd succesnummer.

Arno Witvliet
27 February 2004 19:01Gewijzigd op 14 November 2020 01:00
De Zweed oogt niet alleen dynamisch en stoer, maar is tegelijkertijd in één oogopslag herkenbaar als een Volvo. Foto Volvo.
De Zweed oogt niet alleen dynamisch en stoer, maar is tegelijkertijd in één oogopslag herkenbaar als een Volvo. Foto Volvo.

De Volvo V40 is niet meer. Of beter gezegd: bijna niet meer. De dealers hebben de auto nog een aantal maanden in de aanbieding totdat ook de viercilinder benzineversie van de V50 haar opwachting maakt. Dan valt definitief het doek voor de V40. Volvo heeft ervoor gekozen om in lijn met het duo S60/V70 consequent door te nummeren zodat de S40 een combinatie gaat vormen met de V50. Deze stationwagon staat op dezelfde bodemplaat en is leverbaar met dezelfde serie krachtbronnen als de S40.

De Volvo V50 is een prachtige auto. De Zweed oogt niet alleen dynamisch en stoer, maar is tegelijkertijd in één oogopslag herkenbaar als een Volvo. De visuele overeenkomsten met de grotere V70 zijn bepaald treffend, zonder dat het de auto aan een herkenbaar eigen gezicht ontbreekt. Zo heeft de V50, net als de veel grotere XC90, een knik in de achterklep, terwijl die van de V70 recht is.

De V50 is leverbaar met een 1,8 liter viercilinder benzinemotor en twee 2,4 liter vijfcilinders. Top of the line is de V50 T5, die maar liefst 220 pk weet te genereren. Tot de komst van een 1,6 liter direct ingespoten dieselmotor worden veelrijders door Volvo bediend met een 136 pk sterke 2,0 liter turbodieselmotor. En daarmee kom je niet echt tekort, zo kon tijdens de eerste testritten worden vastgesteld. De krachtbron is in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak niet alleen lekker levendig, maar toont zich bovendien prachtig soepel en beschaafd.

Comfortabel geveerd

Ook de onderstelkwaliteiten van de nieuweling maken indruk. De auto is comfortabel geveerd, maar blijft tegelijkertijd in bochten lang neutraal. De auto stuurt daarnaast erg goed. Dat was te verwachten, omdat de V50 het onderstel deelt met de Ford Focus C-Max, die tijdens tests op dit punt ook goed uit de bus kwam. Met de AWD-versie is de auto helemaal prima de sporen te geven. Het behoeft nauwelijks betoog dat Volvo hiermee een snelle en plezierige wintersportexpres op wielen heeft gezet. De auto is nog wat straffer gedempt dan zijn voorwielaangedreven ’broer’ en gedraagt zich daardoor nog beter.

De laadruimte van de nieuwe Volvo V50 meet een inhoud van 417 liter en is daarmee ruim maar niet indrukwekkend groot. De Volvo V50 is dus niet bepaald een uitdager van uit de kluiten gewassen volumejongens als de Opel Vectra Stationwagon, Citroën C5 Break of Ford Mondeo Wagon. De auto is meer een opponent voor de Alfa Romeo 156 Sportwagon, Audi A4 Avant en de BMW 3-serie Touring, al zijn de twee laatste stukken duurder.

De hoeveelheid binnenruimte is aanmerkelijk groter dan in de V40, waarvan vooral de achterpassagiers profiteren. Het dashboard oogt zakelijk en strak en kenmerkt zich door een fraai gestileerde, ultraplatte middenconsole, waarachter camera’s en handtassen geplaatst kunnen worden.

Zes airbags

De prijslijst van Volvo begint met een bedrag van 26.065 euro voor de V50 1.8, maar tot diens komst is de V50 2.4 met een prijs van 28.615 euro het instapmodel. De V50 2.0D staat voor 30.615 euro in de boeken. Standaard is de V50 voorzien van zes airbags, cruise control, boordcomputer, airconditioning, Dynamic Stability & Traction Control (DSTC) en elektrisch bedienbare ramen voor en achter. Behalve de basisuitvoering biedt Volvo een drietal uitrustingsvarianten, waarmee de auto verder op de persoonlijke voorkeuren kan worden afgestemd. De nieuwe Volvo V50 staat vanaf april in de showroom van de Nederlandse dealers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer