Economie

„Behoefte aan kennis over mvo groeit”

Bij ondernemers groeit de behoefte aan kennis over maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Ze voelen de druk van consumenten en maatschappelijke organisaties om meer te doen dan alleen maar winst maken.

ANP
27 February 2004 11:23Gewijzigd op 14 November 2020 01:00

Het Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (KMVO) moet uitkomst bieden, stelt J. Wempe, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt per 1 april directeur van het nieuwe kenniscentrum.

Het KMVO is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. De reden voor de oprichting is dat de overheid niet meer zelf allerlei regels en wetten wil opleggen waar bedrijven zich aan moeten houden. „Het ministerie stimuleert bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid te nemen. Met het kenniscentrum worden dit soort processen op gang gebracht”, aldus Wempe, nu nog partner bij KPMG Sustainability.

Wempe constateert dat er momenteel bij zowel ondernemers als werknemers veel belangstelling is voor het thema ”Hoe ga ik als bedrijf met mijn rol in de samenleving om?”. „Je ziet dat op verschillende manieren naar boven komen. Onlangs laaide de discussie op naar aanleiding van de code-Tabaksblat, maar ook de kritische houding van consumenten, media en consumentenorganisaties zorgen voor extra aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Bedrijven zijn volgens Wempe erg waakzaam geworden op dit terrein. „Het is immers ook in hun belang te reageren op de kritische blik van vooral de consument en consumentenorganisaties.”

Ook duurzaamheidsindexen zouden een belangrijke prikkel voor verantwoord ondernemen betekenen. Voor een speciale duurzaamheidsindex van Nederlandse bedrijven is echter, volgens de hoogleraar, weinig draagvlak bij financiële instellingen. Nederlandse bedrijven zijn al opgenomen in internationale duurzaamheidsindexen. „Zo’n index is een van de aspecten waarmee wij ons mee bezig gaan houden. De kern zit toch in wat bedrijven zelf doen aan verantwoord ondernemen.”

Dat uit zich volgens hem op verschillende manieren. Behalve de grote bedrijven is ook de bakker op de hoek daarmee bezig. „Bij het midden- en kleinbedrijf zie je de betrokkenheid in de zorg over de binnenstad. Bij de grotere ondernemingen gaat het onder meer over het inkopen van kleding in landen als India en over hoe je als bedrijf moet omgaan met landen waar ze het niet zo nauw nemen met de mensenrechten.”

Het kenniscentrum wil via maatschappelijke partijen, zoals hulporganisaties, het overleg opzoeken. „Zo willen we niet-gouvernementele organisaties en overheden in contact brengen met bedrijven”, aldus Wempe. In het bestuur van het kenniscentrum wordt oud-minister van Milieu De Boer voorzitter. Verder zitten daarin W. Lageweg van de Rabobank en H. Luijk, hoogleraar bedrijfsethiek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer