Technisch textiel en kunstgras doen Ten Cate groeien
Ten Cate heeft dankzij kunstgras en technisch textiel een goed jaar achter de rug. De nettowinst steeg met 8 procent tot 20,3 miljoen euro. De omzet groeide autonoom met 5 procent maar slonk desondanks met 5 procent naar 569,6 miljoen door de zwakke dollar en verkoop van een bedrijfsonderdeel.
Textiel met vernuft. Hoe complexer hoe beter want des te meer toegevoegde waarde. Dat is het motto van Koninklijke Ten Cate, zo liet bestuursvoorzitter L. de Vries donderdag weten bij de presentatie van de jaarcijfers.
De vraag naar brand- of kogelwerende weefsels, kunstgras en materialen voor de lucht- en ruimtevaart groeit. Ten Cate levert onderdelen aan bijvoorbeeld de Europese vliegtuigfabrikant Airbus.
Een duidelijke groeimarkt is ook het zogenoemde geotextiel, dat bijvoorbeeld in enorme zakken wordt verwerkt. Die worden gebruikt bij het schoonmaken van vervuild slib maar ook als dijk- of wegversterking.
In de verkoop van kunstgras heeft Ten Cate een leidende positie. Steeds meer voetbalclubs hebben trainingsvelden van kunstgras en ook consumenten passen het product meer en meer toe.