Hitte in Europa, zwembadjes niet aan te slepen (fotoserie)
Het warme weer in Nederland tekent zich duidelijk af in de verkoop van zomerspullen en voedingsmiddelen. Airco’s en ijsjes vliegen als heel warme broodjes over de toonbank, maar vooral het opblaaszwembad is een gewild item, bleek donderdag uit een rondgang door het ANP.
Ook in andere Europese landen is het uitzonderlijk warm. Klik op de foto om de fotoserie te openen.
„De zwembaden breken deze week alle records. Vanaf zondag zijn er al veel verkocht, maar de afgelopen dagen waren echt recorddagen”, laat een woordvoerster van Bol.com weten. Bij de webwinkel werden de afgelopen dagen duizenden badjes verkocht. In voorgaande weken waren dit er honderden.
Consumenten willen tijdens de grote hitte graag betalen voor waterpret. Zo ziet Bol.com ook een grote vraag naar andere waterartikelen, zoals waterpistolen en waterbanen. „Deze producten gaan de laatste dagen zo hard dat ze het in de loop van de week waarschijnlijk gaan winnen van de zwembaden”, zegt de online winkel.
Ook de voedselindustrie profiteert van de tropische temperaturen. „We zien altijd dat er meer wordt verkocht bij mooi weer. ,Als mensen gaan barbecueën, kopen ze toch net altijd wat meer dan anders”, vertelt een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Vooral frisdranken, water, ijsjes en barbecueartikelen zijn in trek.
Een biertje blijkt eveneens lekkerder in de zon. „Mooi weer is uiteraard altijd goed voor de verkoop. De terrassen zitten vol of mensen drinken thuis een biertje”, laat Heineken weten. „Of de hittegolf van deze week de verkoop ook gaat stuwen, is nog niet te zeggen. In het verleden zagen we wel altijd een piek als de temperatuur omhoog ging.”