Economie

Groeiende behoefte aan verantwoord ondernemen

Bij ondernemers groeit de behoefte aan kennis over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze voelen de druk van consumenten en maatschappelijke organisaties om meer te doen dan alleen maar winst maken. Het Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (KMVO) moet uitkomst bieden.

ANP
26 February 2004 16:44Gewijzigd op 14 November 2020 00:59

Dat stelt J. Wempe, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt per 1 april directeur van het nieuwe kenniscentrum.

Het KMVO is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. De reden voor de oprichting is dat de overheid niet meer zelf allerlei regels en wetten wil opleggen waar bedrijven zich aan moeten houden. „Het ministerie stimuleert bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid te nemen. Met het kenniscentrum worden dit soort processen op gang gebracht", aldus Wempe, nu nog partner bij KPMG Sustainability.

Wempe constateert dat in het huidige tijdsgewricht bij zowel ondernemers als werknemers veel behoefte is aan het thema ’hoe ga ik als bedrijf met mijn rol in de samenleving om’. „Je ziet dat op verschillende manieren naar boven komen. Je zag onlangs de discussie weer oplaaien naar aanleiding van de code Tabaksblat, maar ook de kritische houding van consumenten, media en consumentenorganisaties zorgen voor die extra aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen."

Bedrijven zijn volgens Wempe erg waakzaam geworden op dit terrein. „Het is immers ook in hun belang te reageren op die kritische blik van vooral de consument en consumentenorganisaties."

Ook van duurzaamheidindexen gaat een belangrijke prikkel uit voor verantwoord ondernemen. Het is immers een verzameling beursgenoteerde bedrijven die rekening houden met zaken als milieu en mensenrechten. Voor een speciale duurzaamheidindex Nederlandse bedrijven is volgens de hoogleraar weinig draagvlak bij financiële instellingen. Nederlandse bedrijven zijn al opgenomen in internationale duurzaamheidindexen. „Zo’n index is een van de aspecten van waar wij ons mee bezig gaan houden. De kern zit toch in wat bedrijven zelf doen aan verantwoord ondernemen."

Dat uit zich volgens hem op verschillende manieren. Behalve de grote bedrijven is ook de bakker op de hoek daarmee bezig. „Bij het midden– en kleinbedrijf zie je de betrokkenheid in de zorg over de binnenstad. Bij de grotere ondernemingen gaat het over onder meer het inkopen van kleding in landen als India of over hoe je als bedrijf om moet gaan met landen waar ze het niet zo nauw nemen met de mensenrechten."

Het kenniscentrum wil via maatschappelijke partijen, zoals hulporganisaties het overleg opzoeken. „Zo willen we niet–gouvernementele organisaties en overheden in contact brengen met bedrijven", aldus Wempe. In het bestuur van het kenniscentrum wordt oud–minister van Milieu Margreet de Boer voorzitter. Verder zitten daarin Willem Lageweg van de Rabobank en Henk Luijk, hoogleraar bedrijfsethiek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer