Papieren Gouden Gids blijft vertrouwd
AMSTERDAM (ANP). In een tijd waarin veel mensen bijna de hele dag via een telefoon, tablet of computer online zijn, ploft de Gouden Gids bij veel huishoudens toch nog op de deurmat. Het dikke boekwerk, dat is samengevoegd met de Telefoongids, lijkt achterhaald. Volgens de uitgever bladeren maandelijks echter nog miljoenen mensen door de gids.
„Uit cijfers van het NIPO blijkt dat elke maand 2,3 miljoen mensen gebruikmaken van de gids en deze cijfers zijn al een aantal jaren stabiel. Er is dus zeker nog een doelgroep voor de gids. De gids is voor velen nog vertrouwd. We hebben daarom besloten om de gids zeker tot 2017 uit te geven. Daarna zullen we bekijken hoe rendabel het nog is. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod”, aldus de woordvoerster van het mediabedrijf DTG (voorheen De Telefoongids).
De Gouden Gids was vroeger een losse gids, maar is samengevoegd met de Telefoongids. Dat komt ook doordat steeds minder mensen een vaste telefoonlijn hebben. DTG springt daarom ook in op de ontwikkelingen. De gids is beschikbaar als app. Online wordt de site detelefoongids.nl gemiddeld zes miljoen keer per maand bezocht.
Ondernemers willen echter nog altijd in de Gouden Gids staan omdat ze nog steeds veel werk aan de gids te danken hebben. „Ondernemingen als loodgieters en kappers vinden het nog steeds relevant om in de gids te blijven staan. Het gaat om 120.000 ondernemers en ook dat maakt het zinvol om de gids uit te blijven geven.”
De indruk bestaat ook vaak dat voor de Gouden Gids onnodig veel bomen zijn gekapt omdat de gids ongebruikt op de stapel oud papier belandt. „Er worden geen bomen voor de gids gebruikt. Ze zijn gemaakt van gerecycled papier.” De oplage is de afgelopen jaren wel teruggelopen. De populariteit is vooral groot buiten de randstad. „Mensen buiten de randstad en boven de 55 jaar gebruiken de gids nog vaak. Sinds 2013 hanteren we een selectief distributiebeleid. We bezorgen bijvoorbeeld niet in wijken met jonge gezinnen en veel hoger opgeleiden. Mensen kunnen zich wel altijd aanmelden en ook afmelden voor de gids.”
Bedrijven willen ook graag online door de consument gevonden worden. DTG helpt daarbij. „We zien zeker een verschuiving van print naar online. We helpen bedrijven daarbij met bijvoorbeeld het maken van een netwerkprofiel. Dat is een echte uitdaging.”