Economie

„KLM zal niet worden opgeslokt”

KLM zal niet worden opgeslokt door het toekomstige moederbedrijf Air France. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij is te waardevol om te verkwanselen. De overname is juist goed voor KLM en zijn Amerikaanse partners Continental Airlines en Northwest Airlines.

Redactie economie
23 February 2004 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:59
HOUSTON - De KLM zal niet worden opgeslokt door het toekomstige moederbedrijf Air France. Dat zeggen Larry Kellner en Gordon Bethune, de twee Amerikaanse topmannen van Continental Airlines. Continental treedt ook toe tot de luchtvaartalliantie Skyteam, wa
HOUSTON - De KLM zal niet worden opgeslokt door het toekomstige moederbedrijf Air France. Dat zeggen Larry Kellner en Gordon Bethune, de twee Amerikaanse topmannen van Continental Airlines. Continental treedt ook toe tot de luchtvaartalliantie Skyteam, wa

Dat stellen Larry Kellner en Gordon Bethune, de twee Amerikaanse topmannen van Continental, in een vraaggesprek in de stad Houston. Het pand in het centrum van de stad is een hoog gebouw in Amerikaanse stijl. Veel chroom en marmer. Opvallend afwezig is de beveiliging. Geen toegangspoortjes, geen bewakers, geen tassencontrole. Wie wil kan zo doorlopen naar de kamer van de hoogste baas van Continental op de negentiende verdieping.

Het tekent de ongedwongen sfeer bij de in grootte zevende luchtvaartmaatschappij ter wereld. Bij de onderneming werken 42.000 mensen, maar allemaal lijken ze ”Gordon” te kennen. Hij is het die de onderneming medio jaren negentig van de ondergang redde. Hij deelt bonussen en auto’s uit voor zaken die goed lopen.

Bethune (62) neemt geen blad voor de mond. „Ik run de tent niet alleen. Waarom zouden mensen voor mij willen werken? Geld en macht tellen niet. Geef mensen respect, het gevoel dat ze belangrijk zijn.”

De mediagenieke Bethune is met zijn tienjarige staat van dienst verreweg de langstzittende bestuursvoorzitter van een Amerikaans luchtvaartbedrijf. Op 1 januari 2005 geeft hij het roer over aan Kellner (44), nu tweede man.

Beide topmannen zeggen dat Nederland er niet bang voor hoeft te zijn dat KLM verdwijnt. Door de overname komt de Nederlandse maatschappij in de luchtvaartalliantie SkyTeam terecht, waarin onder meer Air France, Alitalia en Delta Air Lines zitten. Dat brengt KLM volgens Kellner in een goede positie om de wereldwijde concurrentie aan te kunnen. „Het is altijd goed om deel uit te maken van een groot samenwerkingsverband.”

De overname van KLM moet dit voorjaar rond zijn. Ook Continental en Northwest Airlines, een andere partner van de Nederlanders, zullen dan tot het SkyTeam toetreden. Niet alleen de vervoerders zelf, ook de passagiers moeten van de concentratie profiteren. De maatschappijen kunnen de kosten omlaag brengen door bijvoorbeeld meer vluchten samen uit te voeren. Verder kunnen reizigers betere aansluitingen krijgen.

De hele luchtvaartsector heeft een zware klap opgelopen na de aanslagen in de Verenigde Staten in 2001. Vooral Amerikaanse maatschappijen zijn hard getroffen, maar ook KLM dook in de rode cijfers.

Een van de grootste kostenposten van luchtvaartmaatschappijen zijn de extra veiligheidsmaatregelen die na 11 september 2001 zijn genomen om nieuwe aanslagen te voorkomen. Zo vliegen op veel vluchten ”air marshals” mee, die een eventuele kaping van het toestel moeten voorkomen. Ook de bewaking op vliegvelden is verscherpt.

De Amerikaanse overheid geeft de maatschappijen uit de VS honderden miljoenen dollars subsidie om de zwaarste klap op te vangen. Een vertekend beeld, vindt Bethune. Door de enorme belastingdruk vloeit het geld weer terug in de schatkist. „Luchtvaartmaatschappijen zijn de meest belaste ondernemingen van de VS.”

Bethune noemt het absurd dat passagiers moeten betalen om nieuwe aanslagen te voorkomen. Veiligheid is volgens hem niet de verantwoordelijkheid van de reizigers, maar van de overheid. „Terroristen willen niet de mensen in het vliegtuig raken, maar de regering op de grond.”

Continental weigert te snoeien in de dienstverlening aan haar klanten, iets wat veel andere vervoerders wel doen. Continental is zo’n beetje de enige Amerikaanse maatschappij die op binnenlandse vluchten ook achter in het vliegtuig (waar de goedkope stoelen staan) nog gratis consumpties serveert. Bekend is de uitspraak van Bethune dat, wat er ook gebeurt, de „meals, movies en magazines” moeten blijven.

Zakenreizigers die business class reizen heeft de maatschappij hoog in het vaandel. Juist zij zorgen ervoor dat veel vluchten winstgevend zijn. Dat geldt ook voor de route Amsterdam-Houston, die de maatschappij dagelijks met een Boeing 767 vliegt. Veel zakenlui uit de olie-industrie maken gebruik van deze vluchten. Op Schiphol gaan ze door naar bijvoorbeeld Rusland, Afrika of het Midden-Oosten.

Continental verdient zo goed aan de route dat het bedrijf vanaf juni wekelijks twee extra vluchten op Houston gaat uitvoeren. Op het vliegveld George Bush Airport opende Continental vorige maand een nieuwe terminal.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer