Staten Zeeland openbaren geheime e-mails over Sloeweg-fiasco
MIDDELBURG. Het college van gedeputeerde staten van Zeeland hoeft niet op te stappen om het Sloewegdebacle. Dat hebben Provinciale Staten gisteren besloten. Eerder trad CDA-gedeputeerde Van Beveren af vanwege geldverslindende vertragingen bij het project. Hij had belangrijke informatie niet snel genoeg gemeld.
Oppositiepartij GroenLinks diende gisteren een motie van wantrouwen in tegen de rest van het uit SGP, VVD en PvdA bestaande college. De gedeputeerden zouden al in een vroeg stadium op de hoogte zijn geweest van de kostenoverschrijdingen en dit niet hebben gemeld bij de Staten. Geen enkele partij steunde de motie.
Provinciale Staten wachten de resultaten af van een extern onderzoek naar het debacle dat op verzoek van GS wordt uitgevoerd. Daarnaast werd gisteren op initiatief van de SP besloten dat Provinciale Staten uit de eigen gelederen een tijdelijke commissie aan het werk zetten die het fiasco tot op de bodem gaat uitzoeken. Op 3 juli bespreken de Staten hoe het verder moet met het project.
Duurder
De verbreding van de Sloeweg, de verbinding tussen de snelweg A58 en de Westerscheldetunnel, moest 58 miljoen euro kosten. Maar door fouten in het ontwerp, nalatigheid en blunders valt het project minstens 19 miljoen euro duurder uit. Het werk ligt op dit moment grotendeels stil.
Gisteren werd nogmaals duidelijk dat de vorige maand afgetreden gedeputeerde Van Beveren zijn collega-gedeputeerden te laat heeft ingelicht over de tegenvallers bij het project.
Op verzoek van Provinciale Staten werd gisteren vertrouwelijk e-mailverkeer vrijgegeven. Daaruit bleek dat Van Beveren op 10 maart van ambtenaren vernam dat er veel misging met de Sloewegverbreding. Hij kreeg die dag een gedetailleerde lijst met knelpunten. Toch nam Van Beveren zich die dag voor om zijn collega-bestuurders in GS pas in april in te lichten. De gedeputeerde vond dat er eerst een communicatieplan moest worden opgesteld.
Afgesproken werd dat de ambtenaren aan Van Beveren op 9 april een definitief verslag van de gesignaleerde knelpunten zouden verstrekken. Kort na die datum moest er een voorstel voor de aanpak van de problemen naar GS gaan.
Uiteindelijk werd pas op 21 april officieel bekend dat het ambitieuze project niet alleen moest worden afgeslankt, maar zelfs in die afgeslankte vorm 19 miljoen euro duurder zou worden dan begroot.
Inlichten
Het verbaasde CU-Statenlid Otte gisteren dat voor Van Beveren het opstellen van het communicatieplan om burgers en provincieambtenaren over de tegenvallers te informeren, kennelijk belangrijker was dan het snel inlichten van Provinciale Staten. Terwijl de gedeputeerde op 10 maart toch zijn ambtenaren per mail antwoordde: „Pas wel op, want steeds meer mensen worden erin betrokken. Ik kom al mensen tegen die weten dat er iets aan de hand is.”
Otte zei gisteren dat op GS collegiaal bestuur van toepassing is, wat inhoudt dat zij gezamenlijk verantwoording dienen af te leggen voor de besluiten die zij als bestuurder nemen. „Ze hadden vragen moeten stellen aan de projectgedeputeerde.”
Ondanks de in zijn woorden „ontluisterende” gang van zaken, zag SGP-fractievoorzitter Roeland „op grond van de feiten zoals die tot nu toe bij ons bekend zijn” net als Otte geen reden om aan het debat politieke consequenties voor het college te verbinden.
Gedeputeerde Van Heukelom, die het hoofdpijndossier van Van Beveren heeft overgenomen, zei dat achteraf de aanbesteding van het karwei misschien te veel werd beheerst door „politiek wensdenken”, een conclusie die door de PvdA werd gedeeld. PvdA-Statenlid Evertz: „Uit de onderzoeken moet duidelijk worden welke fouten en verkeerde keuzes er zijn gemaakt en welke maatregelen nodig zijn om dit soort drama’s voortaan te voorkomen.”
Al bij de aanbesteding van het project was besloten dat de financiële risico’s van de werkzaamheden bij de provincie liggen.