Economie

„Volledige prijs ticket in advertentie”

De Consumentenbond wil dat luchtvaartmaatschappijen voortaan met de volledige prijs van tickets adverteren. De organisatie hekelt advertenties waarin alleen de kale prijs van tickets staat.

ANP
20 February 2004 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 00:58

Het vliegkaartje blijkt vaak bijna twee keer zo duur door bijkomende kosten als luchthavenbelasting en reserveringskosten. Dat heeft de Consumentenbond donderdag gezegd.

Een woordvoerster van luchtvaartmaatschappij Transavia (BasiqAir) zei in een reactie dat consumenten het niet vervelend vinden. „Ongeveer 90 procent boekt bij ons via internet. Wij krijgen niet de indruk dat consumenten zich ergeren. Klanten die bij ons boeken weten precies waar ze aan toe zijn, want dat zien ze bij hun boeking. Verder geven we ook in de advertentie aan dat er extra kosten bij komen kijken.”

EasyJet vindt het een prima plan om met de volledige prijs te adverteren. „Maar dan geldt wel gelijke monniken, gelijke kappen. Dan moet iedereen dat doen”, aldus de woordvoerder van easyJet. „Wij hebben de laagste toeslagen uit de branche. Zo zijn we bijvoorbeeld veel goedkoper dan de KLM. Dus wat ons betreft is het prima om met de volledige prijs te adverteren.”

Ook de KLM wil best meewerken aan zo’n andere manier van adverteren. „Maar dan moet iedereen dat doen”, zei een woordvoerder van KLM. „Bovendien moeten de Europese luchthavens zelf ook een consistent beleid voeren. Daarmee bedoel ik dat niet om de paar weken tarieven voor bijvoorbeeld veiligheid veranderen. Zulke prijzen moeten vast liggen. Als dat zou gebeuren vinden we het een goed uitgangspunt.”

De bond wil met de reissector tot een gedragscode komen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen alleen met volledige prijzen te adverteren. Verder wil de bond duidelijkheid over wat vliegmaatschappijen verstaan onder luchthavenbelasting. „Elke luchtvaartmaatschappij omschrijft de kosten anders of specificeert ze niet. Ook touroperators en reisbureaus verhogen de luchthavenbelasting en profiteren ervan”, stelde de bond.

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) schaarde zich donderdag achter het pleidooi van de Consumentenbond. „We zijn in overleg met de bond om te komen tot prijzen waarin alle verplichte onderdelen zijn opgenomen. Alleen dan weten consumenten precies wat ze krijgen”, stelde ANVR-directeur Romana Engeman. „Er moet een branchebrede gedragscode komen.”

Volgens de ANVR is het probleem ontstaan door de komst van goedkope luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en easyJet. „Zulke bedrijven werken heel veel met vanafprijzen. Om niet veel duurder te lijken, halen ook reisorganisaties allerlei zaken uit hun prijzen. De ANVR vindt echter dat de consumenten precies moeten weten wat ze betalen voor ticket, accommodatie of volledig verzorgde reis.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer