Heimwee naar ”Bloemen houden van mensen”
AALSMEER. FloraHolland gaat zich sterk maken voor de promotie van bloemen en planten.
Europese consumenten geven over vijf jaar 20 procent meer uit aan bloemen en planten, zo heeft de veiling zich tot doel gesteld, bleek dinsdag. Alge- meen directeur Lucas Vos licht toe.
Wat is er aan de hand?
„Sinds 2011 dalen de consumentenbestedingen. Dat komt deels door de crisis, maar bloemen en planten verliezen ook terrein ten opzichte van andere cadeautjes. Eigenlijk is dat niet zo gek. Voor cadeaubonnen, chocola en wijn zie je doorlopend reclame-uitingen, maar waar is de sierteelt gebleven?
Vroeger hadden we de succesvolle campagne ”Bloemen houden van mensen”. Maar het Bloemenbureau (promotieorganisatie, TR) heeft veel minder budget gekregen doordat de handel er niet meer aan bijdraagt. Wij willen nu zelf een actievere rol spelen bij de promotie. Daar zijn onze kwekers én onze klanten, de handelsbedrijven, bij gebaat.”
U wilt ook een digitale marktplaats opzetten. Waarom?
„De teelt verplaatst zich gedeeltelijk naar het buitenland, denk aan de rozen in Afrika. Daartegenover staat dat de vraag naar bloemen stijgt in de Verenigde Staten en China. Het wordt steeds lastiger om vraag en aanbod via een fysieke marktplaats in Nederland bij elkaar te krijgen. Volgend jaar starten we met een virtuele marktplaats, die in 2020 een omzet van 1 miljard euro moet hebben.”